CLICK SAYA !

Monday, October 3, 2011

Bahagian 18

Perjalanan dari Kem Pengakap ke UiTM Shah Alam mengambil masa satu jam setengah. Hani turun dari trak dan mengambil segala peralatan miliknya. Dia mengucapkan selamat tinggal kepada Tuan Helmi serta anak-anak buah Tuan Helmi, memandangkan tahun ini adalah tahun terakhir Hani dapat bersama-sama dalam dunia PALAPES. Tahun hadapan dia mungkin sedah bekerja.

"Terima kasih tuan...." Hani menuturkan perlahan

"Sama-sama kasih, Hani.... Jaga diri elok-elok ya! Belajar rajin-rajin" Pesan Tuan Helmi sambil menepuk-nepuk bahu Hani. Muhammad yang sudah berada di sebelah Hani sedari tadi hanya tersenyum. Diikuti pula Amar yang baru selesai mengelurkan barang miliknya..

"Muhammad! Jaga Hani elok-elok ya... Dia budak baik.." Tuan Helmi berpesan kepada Muhammad pula

"Hai tuan! Muhammad dengan Hani aje ke? Saya tak ada.. Saya tahu saya siapa.." Amar mula mencelah dan buat-buat merajuk

"Kamu siapa, Amar...." Tuan Helmi cuba menguji Amar

"Saya budak paling handsome dekat U ni lah! Tuan ni buat-buat tak tahu pulak.." Amar sudah mula melalut. Kami hanya ketawa mendengar kata-kata Amar

"Handsome ke kamu..?" Tuan Helmi masih mahu mengenakan Amar

"Mestilah.... Ehh! Tuan, nanti kita jumpa lagi ya! Saya ada setahun lagi dekat sini. Saya pergi dulu.." Amar sudah membuka langkah bila Tuan Helmi hanya mengangguk. Hani memandang ke arah yang ingin Amar tuju..

"Tu! Adik abang tu...." Hani menjuihkan mulutnya ke arah tujuan Amar sambil menyiku Muhammad. Muhammad berpaling dan tersenyum..

"Aina? Sejak bila..?" Muhammad menyoal Hani

"Entah.... Mana Hani tahu...." Hani menjawab. Dia juga tak tahu apa kaitan Amar dengan Aina. Nampak gaya macam ada hubungan je.. Abaikan..

"Kalau macam tu. Saya minta diri dulu ya! " Tuan Helmi sudah mula meminta diri

"Baik tuan. Jaga diri baik-baik ya.." Muhammad mengingatkan Tuan Helmi. Tuan Helmi hanya mengangguk dan tersenyum. Hani juga begitu.. Kami melihat Tuan Helmi sudah menaiki semula trak tadi dan berlalu dari UiTM Shah Alam. Pelajar-pelajar yang lain sudah mula beransur pulang. Keadaan sudah tengah hari.

"Hani....abang nak balik Melaka. Hani nak ikut sekali.." Muhammad meluahkan hasrat hatinya..

"Hani pun ada cadangan untuk balik Melaka juga...."

"Hani balik naik apa..?" Muhammad menyoal kembali

"Abang Hani cakap dia nak ambil. Kenapa?"

"Ohh! Ingatkan nak ajak Hani balik dengan abang sekali.."

"Mungkin lain kali. Lagi pun hari ni abang Hani nak ambil Hani dekat sini.Tadi Hani dah call dia. Kebetulan dia nak balik Melaka juga..." Hani menerangkan

"Oh ya! Dia duduk sini ke..?" Muhammad bertanya

"Dia kerja dekat sini. Tiap-tiap minggu dia akan balik.. Abang nak follow kita orang ke?" Hani tanya Muhammad pula..

"Mungkin tak. Abang dengan Amar balik Melaka esok ajelah.." Ucap Muhammad. Hani hanya mengangguk.. Tiba-tiba handphone Hani berbunyi. Pantas Hani menjawab panggilan tersebut..

"Abang dah sampai? Adik dekat lobi.. Abang ambil dekat lobi ya!" Hani berbual dengan orang di hujung talian. Muhammad hanya mendengar.

"Abang Hani yang call tadi.." Hani melaporkan pada Muhammad. Muhammad hanya mengangguk. "Nanti bolehlah kenal dengan abang Hani ya!" Hani memberi cadangan. Muhammad mengangguk sekali lagi..

"Ha! Tu dia abang Hani dah sampai.." Hani mengejutkan Muhammad. Kelihatan Suzuki Swift berwarna biru memakirkan kenderaannya di tempat letak kereta. Tubuh seorang lelaki keluar dari kereta dan berjalan ke arah Hani. Bila tubuh tersebut telah dekat dengan Hani. Hani berjalan ke arahnya dan menyalam serat mencuim tanga lelaki tadi..

"Dah nak gerak sekarang ke..?" Hani menyoal abangnya

"Kejap lagilah. Adik dah makan..?" Soal abang Hani pula. Hani hanya menggeleng.. "Siapa ni..?" Abang Hani menyoal kepada Muhammad yang sedari tadi berdiri di samping Hani..

"Saya Muhammad...." Muhammad memperkenalkan diri sambil menghulurkan tangannya untuk bersalam. Abang Hani menerima salaman dari Muhammad sambil tersenyum.

"Buah hati kau ke dik!?" Abang Hani mula menyoal dengan nada sedikit tegas. Hani hanya terdiam.. Muhammad juga kaku mendengar kata-kata abang Hani yang tegas tu.. "Dah maju!" Abang Hani mula bertukar riak wajah dan suaranya. Suaranya ada senda gurau dan tersenyum memandang Muhammad dan Hani..

"Mana abang tahu dia ni......" Kata-kata Hani terhenti bila abangnay mencelah

"Aku salam tangan dia. Sejuk semacam aje, abang dah 32 tahun hiduplah! Abang tahu okey!"

"Yelah....abang dah tua.." Hani bersuara perlahan dan mencebik..

"Apa kau cakap....!" Abang Hani terdengar kata-kata Hani yang perlahan itu "Kau ingat abang tak dengar kau cakap apa ke..?" Abangnya mula geram lantas mecubit lengan Hani..

"Sakitlah! Abang ni kan..!" Hani memarahi abangnya..

"Rasakan.. Jomlah pergi makan dekat kafe. Abang tak makan lagi ni...." Abang Hani mengajak Hani pergi makan di kafe UiTM Shah Alam.

"Muhammad sekali..?" Hani menyoal abangnya.

"Yelah! Habis tu, kau je nak besarkan perut kau. Dia nak juga.. Apalah kau ni dik!" Abang Hani mengetuk kepala Hani. Hani hanya ketawa dengan telatah abangnya.. "Jomlah.." Hani mengajak Muhammad mengikuti langkah abangnya yang sudah ke depan.

Selesai membeli makanan dan minuman masing-masing. Kami duduk di kerusi kafe yang disediakan. Makan dengan sopan dan lambat-lambat memandangkan waktu masih tengah hari.

"Nama abang apa?" Muhammad menyoal abang Hani

"Hafizi....panggil aje abang Fizi.. pendek sikit...." Hafizi mula memperkenalkan dirinya. Muhammad hanya mengangguk.

Selesai makan. Hafizi dan Hani meminta diri untuk pulang. Mereka tidak mahu sampaidi Melaka bila matahari sudah tenggelam. "Hati-hati ya!" Muhammad berpesan..

"Ya! Abang tahulah jaga buah hati kamu ni...." Hafizi mengenakan Muhammad. Muhammad hanya tersenyum..

"Kami pergi dulu ya! Nanti Hani mesej abang.." Hani menaburkan janji untuk Muhammad. Muhammad hanya mengangguk. Hani dan Hafizi menaiki kereta dan memecut laju meninggalkan lobi UiTM Shah Alam. Muhammad pula sudah pulang ke hostel lelaki yang tidak jauh dari lobi UiTM Shah Alam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila