CLICK SAYA !

Friday, January 1, 2016

Kembali Mencari Nur Hidayah 3

Makan masa 3 bulan untuk sembuh. Sahabat sebilik mengawal pergerakan beliau. Tidak mahu beliau bersua muka dengan si dia. Khuatir sakitnya datang kembali.

Mereka berdua menjadi musuh kini. Ya, perit. Tapi harus diterima. Saat diri mula sihat. Beliau berjanji mahu baikkan syabab agama ini dengan seorang sahabat (muslimin) yang teringin sangat si dia mahu berbaik dahulu.

Ya. Dia ambil cabaran ini. Bekerja bersama, uruskan pelbagai urusan ummah bersama. Hingga satu hari..
"Dia sayang kamu. Dan dia teringin sangat nak berbaik dengan kamu," - luah beliau.

Sahabat muslimin itu terdiam. Mungkin hatinya rindu pada sahabatnya itu.
Beliau senyum. Hari demi hari beliau memujuk dan memujuk. In Shaa Allah, Allah akan bantu.

"saya selesa bersahabat dengan kamu sebab saya rasa 'dia' ada," - kata sahabat muslimin.

"Saya pun rasa begitu. Rasa 'dia' ada. terima kasih," - balas beliau. Sayu.

"Ya. Kita berdua rindukan dia. In Shaa Allah, saya cuba berbaik dengan dia..," - balasnya.

Beliau senyum. Ya Syabab Agama, sahabatmu bakal pulang ke pangkuanmu tidak lama lagi.

Hari demi hari, masa demi masa. Beliau kuatkan hati demi jalan yang dipilih. Allah tempatkan beliau di sini, untuk berbakti pada Ummah! In Shaa Allah. Tak apa lah, sakit sedikit. Kerana beliau pegang konsep "dulu dah terlalu bahagia dengan dia. Banyak perkara mungkar dilakukan bersama. Hari ni, Allah sedang cuci dosa-dosa aku. Harus sabar,"

Insan sekeliling melihat dia lemah. Layu.
Ada yang memberi semangat. Tak kurang juga yang menjatuhkan. Tapi beliau sabar dan sabar. Sahabat kian hilang, beliau faham kenapa jadi begitu. Ujian Allah. Untuk dirinya bergantung pada Allah sepenuhnya. Bukan manusia. Manusia, tak selamanya berdiri di sisi membelai penuh erti. Kerana mereka juga insan yang bergantung harapan pada Allah.

Hingga dirinya terasa kuat. Dia bekerja keras di jalan dakwah yang ditempatkan hingga terlupakan kesihatan yang belum cukup membaik.
Sakit semula.

"Kamu kenapa? Tertekan?," - soal sahabat Muslim yang membantu.
Menggeleng.
Tak mahu ada yang membaca isi hatinya.
Dipujuk dan dipujuk lagi.
Akhirnya...

"Ada yang bertanyakan saya tentang dia. Saya tak nak buka lagi kisah lama. Ianya dah terlalu lama. Dah 5 bulan berlalu,"

"Siapa?,"

Beliau menunjukkan mesej pesanan ringkas yang diterima pagi tadi. Dibaca dan diteliti muslimin tersebut. Dan dipadam daripada memori telefon.

"Saya dah padam. Dah. Kamu kena lupakan. Nak atau tak, abaikan persoalan mereka. Boleh?,"

"In Shaa Allah,"

Sahabat-sahabat yang membantu melihat. Sayu. Ya Tuhan, jika yang lihat saja sudah terasa sayu. Bagaimana dengan yang merasai ini? Hatinya pasti hancur.

Beberapa hari selepas itu..
"Saya dah berbaik dengan dia. Saya buat apa yang kamu minta dan harap lepas ni kamu sihat. Jangan stress. Jangan tertekan. Kawal emosi. In Shaa Allah..,"

Beliau tersenyum. Ya Allah, aku berjaya lakukan ini.
Pernah juga beliau melihat syabab agama tersebut berbual mesra dengan sahabat muslimin itu. Hati mana yang tak terusik? senyum walau air mata mengalir di pipi. Ya Tuhan. Indahnya perancangan kamu.

Kau pisahkan kami, tapi kau berikan si dia sahabat yang sudi ada setiap masa. Yabg sudi menghibur dia. Sedang dulu, dia sangat kecil hati dengan organisasi ini, tapi kini Kau hadiahkan si dia dengan sebuah ukhuwah yang indah.

Sahabatnya kembali pulang ke pangkuannya. Sudah ingin bersua muka, berbicara bersama. Mungkin aku tidak berada di sisinya untuk merasai manisnya hati dia saat ini. Tapi tak mengapa. Biar aku di sini, melihat keindahan dan kebahagiaan yang Kau berikan pada dia.

Hubungan si dia dengan keluarga juga semakin membaik.
Ya Allah, aku cuma minta berikan aku kekuatan untuk berdepan hari-hari mendatang. In Shaa Allah.

Buat kamu syabab agama. Pelihara hati kamu, iman kamu. Semoga Allah bersama kamu selalu. Aku tak pasti kau rindu atau tidak, kau sudi mendoakan kebaikan atau tidak.
Tapi aku rindu. Dan nama kamu tak pernah aku lupa untuk disebut-sebut di dalam alunan doa. Semoga qawiyy.

Selesai.

Kembali Mencari Nur Hidayah 2

Alhamdulillah. Hari ini aku kembali di laman sepi. Mencoretkan tulisan hati yang diam membisu berbulan-bulan lamanya. Hari ini, aku ingin berkongsi lagi. Berkongsi tentang hati yang sedang mencari semula kasih sayang Allah.

Teruskan pembacaan.

Bulan pertama:
Hari ini, beliau cuba bangun. Cuba positif kan minda dengan apa yang terjadi. Senyuman tak lekang dari bibirnya.
Semester baru, bulan baru, senyuman baru yang kelihatan sedikit tawar, mata yang yang redup dan penuh dengan kisahnya, dan hati. Hati yang sedang sakit teruk dan cuba dirawat sebaiknya.

Kerja-kerja yang diberikan diuruskan sebaiknya. Sedang bergelumang dengan kertas kerja. Tangan ralit membuka satu persatu file di laptop. Terkeluar gambar mereka berdua dulu. Terdiam. Tangan menyentuh skrin laptop, tepat pada wajah si dia. Hati sebu. Sakit. Seperti dicucuk-cucuk dan dihancur lumatkan. Automatik tangan menggenggam dada diri.

"Ya Allah. Sakitnya. Kuatkan aku!,"

Selesai. Dihantar ke setiausaha untuk diperiksa. Alhamdulillah semuanya diterima dengan baik.
Masa untuk berbuka puasa. Semua kelihatan tenang dan bahagia. Beliau tersenyum. Tenang. Tak ada yang tahu kisah dia saat ini kecuali dia dan Allah.

Masa terus berlalu. Beliau yakin beliau sudah cukup kuat untuk semua ini. In Shaa Allah.

Sahabat-sahabat sebilik mula balik ke kolej. Sahabat sejati. Melihat wajah beliau, sayu, sedih. Dipeluk erat. Menangis dalam dakapan dia. Tak mampu berkata, hanya air mata yang mengungkapkan segala-galanya. Allahuakbar.
"Kuat ye," - bisik sahabat.
Mengangguk.

Bulan kedua:
Bulan kedua, tiada lagi air mata. Alhamdulillah. Jika nak dibandingkan bulan pertama, setiap hari akan mengalirkan air mata. Setiap kali nama syabab agama itu disebut, hatinya lemah, membisu dan mengalir air mata. Setiap hari. Allahuakbar.

Kali ini beliau makin kuat. Menyimpan sakit dan duka di hati.
Hinggakan suatu hari, Allah menguji dirinya lagi.
Beliau sakit. Dalam satu majlis, beliau kurang sihat dan sedikit tertekan dengan majlis yang dijalankan. Duduk di bangku yang jauh dari insan lain, dan cuba untuk bertenang.
Pernafasannya berubah menjadi laju.
Tangannya kebas. Kakinya tak terasa. Kebas semakin naik ke leher
"Tolong saya! Saya tak boleh bergerak,"
Pintanya dengan jeritan yang cukup didengari. Semua menghampiri dan membantu.

"Adik. Nama apa?,"

Cuba untuk menyebut. Tapi tak mampu..
Allah. Apa semua ni? Kenapa aku tak boleh sebut nama aku ni? Kenapa dengan aku? Bisiknya.

Tangan tidak boleh digerakkan. Kaki kejung seperti orang strok. Allah. Ujian apakah ini?

"Sayang, dengar ni. Ikut saya mengucap,"
pujuk seorang pensyarah di situ. Sahabat-sahabat lain termangu. Mengucap? Tiada kata yang mampu dikatakan. Mata tak nampak apa-apa. Hanya mendengar suara-suara sekeliling yang sedikit kalut.

Sedar.
Beliau ada di klinik kesihatan. Drip digantung dan disalurkan pada badan. Cuba bergerak. Tak boleh!
"Kak. Kenapa saya tak boleh bergerak?,"
Soalnya. Menangis.

"Sabar.. rehat dulu," - balasnya.

Jam 4 petang. Selamat sampai di kolej. Alhamdulillah. Semuanya okay. Cuma beliau tak boleh berjalan sangat.
Rehat.

Sahabat-sahabat sebilik pulang dari kelas. Menangis melihat beliau dalam tidurnya. Tenang.

Esoknya, sahabat di situ mahu bawa ke rawatan Islam. Perlahan-lahan kaki ini melangkah ke surau dibantu seorang kakak yang mulia hatinya. Ada sedikit jamuan dan beliau dihidangkan dengan sedikit makanan.

Sedang siap untuk makan, azan Asar berkumandang. Tangan menggigil. Badan kebas semula. Allahuakbar. Apa yang terjadi? Semua kelam-kambut memberikan bantuan.

Seorang sahabat yang mempunyai ilmu perubatan Islam cuba membantu. Ayat terakhir yang beliau dengar ialah "kamu siapa?,"

Dan lepas tu beliau tidak sedar. Sedang hakikatnya, beliau sedang berlawan dengan sahabat yang cuba membantu. Beliau diganggu makhluk halus. Begitu sekali.

Sahabat-sahabat yang rapat kini mengerti hati beliau. Nampak kuat dan gagah, tapi hatinya tidak kuat sehingga diganggu begini. Allahuakbar. Makin ramai yang menangis melihat sahabat yang tidak pernah sakit ini, tiba-tiba diuji sakit yang teruk.

Mulai hari tu. Beliau sering diganggu. Diganggu dan diganggu. Sahabat yang dahulunya ramai, kini tiada. Yang ada itulah yang setia hingga ke hari ini. Susah senang bersama.

Beliau pernah dikejarkan ke hospital jam 1pagi dan masuk Yellow Zone! separa kritikal.

Pernah sekali, keesokannya beliau akan menduduki peperiksaan. Tetapi akibat gangguan, beliau tidak dapat menelaah sebaiknya dan redha dengan apa sahaja yang terjadi. Itu adalah gangguan yang paling teruk sekali. Meracau-racau dan 7-8 orang sahabat terpaksa memegang dia seorang. Kuatnya tenaga beliau waktu itu. Allahuakbar.

Pada awal gangguan, beliau tak dapat berjalan hampir 12 hari. Pernah sekali, cuba menggagahkan diri ke pejabat untuk uruskan urusan cuti yang diberikan keatasnya. Jalan perlahan, beliau sendiri menangis melihat diri sendiri.
Pulang ke bilik, badan sakit dan tak mampu bergerak. Allah.

Sayunya hati.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila