CLICK SAYA !

Sunday, October 2, 2011

Bahagian 16

Hani sudah sihat seperti sedia kala. Pagi itu Hani sudah boleh mengikuti program seperti biasa tapi masih perlu makan ubat untuk mengembalikan semula tenaganya. Hani yang sedari tadi hanya duduk menghadap padang kawad tersentak bila ada seseorang menegurnya dari belakang..

"Hani...." Ariff menegur ramah pada Hani.. Hani tersenyum dan spontan Ariff duduk disampingnya. "Dah sihat?" Ariff memulakan perbualan..

"Alhamdulillah. Sihat aje.." Hani membalas sambil tersenyum manis.. Hari ni Hani hanya tersenyum sahaja mengenangkan kejadian pagi tadi. Melihat Muhammad yang terlalu mengambil berat terhadapnya, Muhammad memanggil dia 'sayang'. Muhammad mula menghargai dirinya. Terasa diri dibuai-buai..

"Hani....harap hubungan kita sebagai kawan takkan pernah putus ye.." Tiba-tiba Ariff bersuara dengan nada sayu. Hani jadi hairan lantas bersuara "Kenapa ni?"

"Tak ada apa....Saya tak naklah hubungan kita sebagai kawan ni habis di sini aje....harap boleh sampai kahir hayat...." Ariff bersuara lagi..

"hey....mestilah! Awak macam kawan saya yang lain juga.. Kawan tetap kawan, kenapa pulak saya tak nak kawan awak. Tak masuk akal langsung, awak pulak baik sangat. Takkan saya nak buang kawan sebaik awak.." Hani menenangkan hati Ariff

"Manalah tahu...." Ariff bersuara perlahan

"Saya bukan macam tu okey! Saya suka berkawan dan kawan saya ramai sangat!" Hani bersuara kembali "Kenapa dengan awak ni sebenarnya?" hairan dibuatnya melihat Ariff yang seakan-akan orang patah hati..

"saya sebenarnya....saya...." ayat-ayat Ariff tergantung bila mendengar nama Hani dipanggil

"Haniiii!" Kedengaran satu suara memanggil Hani diseberang padang kawad. Hani melihat gerangan itu. Muhammad! Hani bangun dan Ariff juga turut bangun.. Muhammad dalam perjalanan ke arah mereka lantas Hani memandang Ariff. Wajah Ariff kelihatan muram.. "Ariff..kenapa dengan awak ni..?" Hani bertanya, hairan.

"Tak ada apa....awak kejar apa yang awak nak ya! Kejar seboleh mungkin dan kalau ada apa-apa jangan malu-malu beritahu saya...." Ariff bersuara lagi

"Tapi kenapa.........." kata-kata Hani pula terhenti bila Ariff memintas

"Saya pergi dulu ya! Take care...." terus Ariff berlalu dari situ. Hani terpinga-pinga dan memanggil Ariff. Ariff berpaling dan senyum kepada Hani, langkahnya terus dibuka meninggalkan Hani..

"Kenapa tu..?" Muhammad yang sudah sampai ke destinasinya menyoal Hani yang memanggil-manggil Ariff tapi Ariff kangsung tidak mengendahkan dirinya..

"Tak tahu! Ariff macam nak cakap sesuatu tapi bila nampak abang aje, dia minta diri dan cakap benda-benda pelik.." Hani menjelaskan tapi masih ada rasa aneh di fikirannya

"Dia cakap apa..?" Muhammad inginkan kepastian

"Dia suruh Hani kejar apa yang Hani nak. Kejar seboleh mungkin dan jaga diri dan yang paling penting jangan lupakan dia sebagai kawan Hani....macam tulah.." Hani berterus terang. Muhammad sudah mengagak sesuatu.. Benar kata Amar..cinta pandang pertama Ariff buat Hani bukan sesuatu yang main-main tapi serius dan ikhlas!

"sudahlah tu. Jangan difikirkan sangat....Hani pun belum sihat sangat lagi...." Muhammad menasihati Hani

"Amar mana..?" Hani menyoal

"Amar ikut 'compas matching'....baru je lepas tadi sebab tu abang ada dekat jalan sana tengok adik abang tu.."

"Adik?" Hani hairan, bila pula Amar ni jadi adik Muhammad

"ya! adik....adik abang tu....adik nombor dua abang.."

"Hani tak tahu pun Amar tu adik abang...." Hani seakan-akan merajuk..

"alarh....merajuk pulak dia....bukan tak mahu bagitahu. Cuma abang nak kenal sendiri Hani yang selalu Amar ceritakan dekat abang.."

"Dia cerita apa dekat abang.." Hani mula tertarik dan duduk kembali di atas batu-batu. Muhammad juga begitu.

"Dia pernah cakap....Hani ni macam gila-gila tapi baik....dia selalu cerita pasal Hani. Abang pun tak tahu kenapa dan bila abang decide nak sambung belajar balik dekat UiTM Shah Alam tu. Abang minta Amar rahsiakan yang kami ni adik beradik..."

"lagi..?" Hani memancing supaya Muhammad bercerita

"Dia pun ada kata, Hani ni gila nak pergi Oxford kebetulan abang pun teringin sangat nak smabung belajar dekat sana.. Kalau dapat buat PHD dekat sana pun syok juga!" Muhammad tersenyum ke arah Hani. Hani juga mengangguk..

"Amar banyak tahu cerita Hani sebab Hani rasa selesa cerita macam-macam dekat dia.." Hani memuji Amar

"Biasalah! Orang ambil sikologi macam Amar tu. Memang pandai kawal emosi orang.." Muhammad menambah.. Kami ketawa riang..

"Kita pulak? Kawal emosi komputer aje...." Hani pula berjenaka dan tercetus gelak ketawa. Hanya mereka saja yang dapat rasakan keseronokan itu..

"Hani...." Keadaan sudah menjadi serius bila Muhammad memandang tajam ke dalam mata Hani terus menusuk ke jantung dan serta merta jantung Hani berdegup kencang.."abang nak cakap sesuatu.." Muhammad mula mengenggam tangan Hani....kemas!

"Apa dia....cakaplah...."

"Hani nak tahu....abang dulu ada girlfriend tau.... Dia baik sangat....tapi dia dah tak ada.." Suara Muhammad kedengaran sayu..

"Dia pergi mana...?" Hani bertanya

"Meninggal...." Muhammad menjawab pendek.. dan menyambung kembali.. "Dia sakit....abang dapat rasa kasih sayang dia hanya 7 bulan aje....dia sangat-sangat baik! Mungkin terlalu sayang, abang tak boleh lupakan dia. Dia kerja satu tempat dengan abang....bila dia meninggal tu, abang tak dapat terima. Setiap hari abang akan hantar mesej dekat handphone dia macam biasa.

Ucapkan selamat pagi, selamat malam. Abang betul-betul tak boleh lupakan dia.. Sejak tulah, Amar selalu cerita pasal Hani dan tak tahu kenapa, abang rasa macam nak kenal sangat dengan Hani.. Abang sambung belajar pun sebab nak lupakan kenangan abang dengan dia, sebab setiap kali abang pergi kerja abang akan teringat dekat dia.. Abang cuba buang kenangan abang dengan dia..

Sekarang....abang dah boleh lupakan dia perlahan-lahan.. Walaupun bukan sepenuhnya. Abang nak buka hati abang untuk seorang gadis yang sangat memerlukan abang...." Muhammad berhenti berkata-kata. Lama! Keadaan antara Hani dan Muhammad sunyi.... Hani khusyuk mendengar cerita Muhammad.

Hati wanitanya tersentuh melihat kesetiaan Muhammad terhadap bekas kekasihnya yang sudah menjadi arwah.. Muhammad sudah mula mengesat air matanya.. Tiba-tiba Muhammad menarik tangan Hani dan menggenggam kemas terus di bawa ke bibirnya.. Dicium tangan itu berkali-kali.. Hani jadi kaget melihat aksi spontan Muhammad.

"Hani....abang nak buka pintu hati abang hanya untuk Hani.... Hani nak terima kasih abang tak..?" Muhammad melamar Hani dengan air mata yang masih mengalir.. Hani terpana mendengar luahan hati Muhammad. tangannya dibiarkan digenggam oleh Muhammad dan dia memandang ke arah Muhammad dengan tanda tanya..

Lama Hani begitu....akhirnya Muhammad bersuara.."Kalau hati Hani sudah tak ada nama abang lepas kejadian tu....abang terima jika Hani menolak.." Muhammad mula melepaskan genggaman tangannya.. Tapi Hani pula menggenggam tangan Muhammad dengan kemas dan kuat! Seolah-olah tidak mahu dilepaskan.. Muhammad memandang kearah Hani.. Ada senyuman di wajah Hani..

"Abang....abang tahu.... Inilah yang Hani tunggu selama ni.... Kalau abang tak mahu terima Hani sekalipun, Hani pasti yang cinta Hani untuk abang akan kekal dalam hati Hani sampailah Hani mati....sebab abang terlalu istimewa.." Hani meluahkan isi hatinya pula.. Muhammad tersenyum kembali dan berbisik di telinga Hani..

"Abang tak akan mensia-siakan Hani buat kali kedua...." Muhammad berjanji..

"Hani akan jaga sayang dan cinta yang abang ada untuk Hani.."Hani pula berbisik..

Mereka saling tersenyum.. Pagi yang indah menjadi saksi penyatuan dua hati antara Nur Hani dan Muhammad. Sama-sama tersenyum, tak sangka dengan adanya Perkhemahan PALAPES ini dapat menyatukan dua hati menjadi satu..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila