CLICK SAYA !

Friday, August 19, 2011

Bahagian 5

Sudah dekat seminggu Hani mengenali Muhammad selepas kemalangan yang tak di sengajakan itu....Hari ni Hani tak ada kelas..jadi dia bercadang untuk duduk di rumah menyiapkan semua assignment dan mendaftarkan nama ahli baru PALAPES....banyak juga kerjayanya tapi Hani tetap melakukan dengan hati yang tenang....lepas Subuh saja Hani sudah mandi dan mengemas rumah....Alea dan Aina di buai mimpi semula selepas solat Subuh....tapi Hani tidak begitu....dia suka menggunakan masa yang terluang untuk menyiapkan kerja-kerja rumah dan assignmentnya....betul-betul pandai menggunakan masa..

Hani menyiapkan report biologi kemudian dia duduk sebentar di beranda hostel setinggi tiga tingkat itu....menghirup udara segar dengan keadaan pagi yang sedikit berkabus.....keadaan semakin cerah....sesekali Hani memeluk dan menggosok-gosok tubuhnya menahan kesejukan angin pagi tapi cukup menyelesakan sambil melihat taman permainan berhadapan dengan hostelnya....

"eh....Muhammad la.." ucap Hani melihat Muhammad sedang berjogging....Hani tersenyum sendiri...."handsome juga dia ni....." hati nakal Hani berbisik..

Hani masih tersenyum dan begitu khusyuk memerhatikan Muhammad....terasa bahagia dengan kehadiran lelaki itu dalam hidupnya....walaupun mereka tidak ada apa-apa hubungan tapi jiwa Hani seperti berbunga-bunga apabila melihat Muhammad....seperti ada maksud di sebalik semua yang terjadi.....tapi Hani seperti biasa....abaikan....

"apa kata aku turun sekali join dia....best juga....kerja-kerja pun dah siap.." Hani tersenyum riang....lantas dia menyarung tudung berwarna hitam..bersweater coklat....sejuk sungguh nampak gayanya....Hani menuruni anak tangga dengan pantas seperti mengejar sesuatu....apabila sampai di bawah....kelihatan Muhammad sedang melakukan pergerakan kecil....

Hani sudah nampak kelibat Muhammad tapi segan untuk menyapa...."nak buat apa ni..? segan pulak" .. "buat-buat jalan aje la.." kata Hani pada hatinya.. Hani pun berjalan perlahan-lahan melintasi Muhammad....Muhammad mula memandang ke arahnya.. "yes! da masuk umpan la.." ngomel Hani sendirian....

"hey Hani....sorang aje ke..?" sapa Muhammad..Hani buat-buat terperanjat lantas tersenyum.."

"eh! abang ada juga..? rajin jogging ye.." balas Hani

"a'ah....saje hirup udara segar....Hani pulak jalan-jalan aje..tak jogging ke..?" soal Muhammad kembali..

"tak la....penat buat report biologi tadi....lepak-lepak kejap....jalan la kat bawah ni..Alea dengan Aina tak bangun lagi...." jawab Hani lancar..

"oh....rajin ye..pagi-pagi dah buat assignment...." ucap Muhammad sambil tersenyum..Hani hanya tersenyum....Hani kurang suka di puji tapi dia terima aje bila di beri pujian....ye la kan..takkan nak terajang kepala orang yang puji kita tu....mula dah angin gila Hani datang....Hani bertekak dengan hatinya....senyuman Hani meleret....Muhammad sedikit aneh melihat gelagat Hani yang tersenyum sendirian..

"Hani....kenapa senyum-senyum ni..?" soal Muhammad memecah kesunyian sambil duduk di kerusi yang tersedia di taman permainan itu....Hani masih berdiri..

"eh....mana ada la...." jawab Hani, malu..

"ye la tu....tadi abang nampak Hani senyum....ada apa-apa ke..?

"betul la abang....tak ada apa-apa...."

"ok....malas nak paksa....lepas ni Hani buat apa..?"

"tak ada apa kot....naik hostel....mungkin tidur....ataupun siapkan kerja sikit lagi....kalau dah bosan sangat pergi library la..study....kenapa?"

"tak nak jalan-jalan kat bandar..?"

"abang nak pergi ke..?"

"abang pergi kalau Hani pergi la....kalau Hani sibuk tak apa la..mungkin lain kali" balas Muhammad dengan nada sedikit kecewa..

"erm..abang nak pergi pukul berapa..?" soal Hani

"sekarang pukul 8.30pagi....pukul 9.30 boleh..?" jawab Muhammad dengan wajah sedikit berseri..

"ok la tu....kalau macam tu Hani naik sekarang la ye...."

"abang hantar ye....boleh tak..?" kata Muhammad penuh mengharap....Hani hanya tersenyum dan mengangguk....mereka jalan beriringan hingga sampai di pintu pagar hostel pelajar perempuan....Muhammad bersuara tiba-tiba.."abang tunggu Hani di sini pukul 9.30 pagi nanti tau.." Hani hanya mengangguk..


Hani berlari-lari anak selepas dia melangkah pada tangga yang terakhir....dia ingin pantas sampai ke biliknya untuk bersiap-siap....Hani membuka pintu hostelnya secara mengejut mengakibatkan Alia dan Aina sedikit kaget dengan cara Hani tadi....mereka mengucap panjang. Hani hanya tersenyum dan berlalu ke biliknya tanpa sebarang kata....Aina memandang Alia dengan penuh tanda tanya begitu juga dengan Alia.. Masing-masing mengangkat bahu menandakan mereka tidak tahu apa-apa.

Hani memilih baju yang sesuai untuk diperagakan di badannya....hampir 15minit Hani memilih pakaian, akhirnya dia mengambil kata putus untuk memakai t-shirt lengan panjang berwarna pink beserta seluar jeans hitam dan selendang hitam untuk menutup auratnya....setelah selesai membersihkan diri, Hani menyarung pakaian yang sudah disediakan di badannya. Rambutnya yang panjang mengurai hingga ke paras bahu itu di sikat rapi dan di ikat bagi memudahkan dia untuk memakai tudung....jika diperhatikan dengan jelas, terpancar kecantikan dan keayuan di wajahnya....

Hani keluar dari bilik dengan senyuman yang melebar....Aina dan Alia masih lagi di ruang tamu menyiapkan assignment masing-masing....

"Hani....kau nak pergi mana cantik-cantik macam ni..?" soal Alia, Aina turut mengangguk dengan soalan Alia..

"aku nak keluar kejap ye, lagi pun kerja aku dah hampir siap...." balas Hani sambil tersenyum..

"seorang?" tanya Aina pula..Hani hanya mangangguk mengiakan..

"aku tak percaya kau nak keluar seorang....satahu kami, kau tak suka keluar seorang diri tak tentu pasal, 
mesti ada orang temankan?" balas Aina dan menyoal Hani lagi..

"err....okey, aku keluar dengan Muhammad la.." balas Hani, senyuman makin melebar di wajahnya..

"wow! ada apa-apa ke..?" usik Alia sambil melanggar sedikit bahu Hani

"eh..tak ada....keluar untuk release tension aje la..kau orang nk ikut pun boleh.."

"tak nak la....nanti kacau daun pulak, betul tak Aina..?" usik Alia lagi

"betul..betul....kami tak nak kacau....bunga baru nak berputik ni.." balas Aina kembali..

"ada-ada aje nak kenakan aku....okey la, aku turun dulu ye, Muhammad dah tunggu rasanya.."

"okey, hati-hati ye....jangan nakal-nakal tau Hani.." nasihat Aina sambil ketawa, Alia juga turut ketawa..seronok benar mengusik kawan baiknya tu..


Setibanya Hani di pintu masuk Hostel Puteri, kelihatan Muhammad sedang berdiri di sisi kereta Proton Gen2 berwarna hitam....Muhammad menghampiri Hani dengan senyuman, pakaiannya cukup simple dengan t-shirt merah beserta jeans lusuh....rambutnya pula dibuat pacak....sungguh menggoda..

"Hai.....maaf Hani lambat ye.."

"tak apa, abang baru sampai ni...." balas Muhammad dengan senyuman yang tak lekang di bibir..."boleh kita pergi sekarang..?" soal Muhammad kembali, sambil membuka pintu keretanya..Hani masuk denan senang hati..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila