CLICK SAYA !

Monday, July 25, 2011

Bahagian 4

Seperti biasa....Hani makan nasi dengan lauk ayam masak merah kegemarannya....Muhammad hanya memerhati gerak-geri Hani....dia pula hanya makan roti yang dibeli di kafe itu....agak pelik tapi Hani hanya membiarkan saja....

"Hani tak makan sayur ke..?" soal Muhammad

"tak..tak sukalah makan sayur....tak sedap..hehe" balas Hani sedikit malu..

"pelik la dia ni....awak tahu tak..sayur tu berkhasiat....muke awak tu dah comel....makan sayur nanti..tambah lagi comelnya...." puji Muhammad seraya tersenyum.... Hani hanya tersenyum malu..pelik....kenapa aku jadi macam ni sedangkan sebelum ni tak kesah pun kena puji atau apa....kenapa dengan Muhammad ni aku jadi malu-malu kucing pulak....bisik Hani dalam hati..

"yela....lain kali saya makan sayur ye...." jawab Hani tanda mengalah..

"umur Hani berapa..?" soal Muhammad tiba-tiba..

"24 tahun....kenapa? Muhammad 24 juga kan..?"

"tak la....saya dah tua.." balas Muhammad dengan nada yang romantis....adesh..asal la dia buat suara sweet macam tu....cair hati aku ni..huhuhu

"oh..yeke..berapa umur Muhammad..?"

"26 tahun..hehe....percaya tak..?" balas Muhammad

"percaya kot....tapi kenapa baru sekarang ambil master..? dulu tak ambil sekali...?" soal Hani inginkan kepastian..

"lepas ambil degree, saya stop dulu dan kerja....dah berapa tahun kerja dan kumpul duit, sambung balik ambil master.."

"oh....okey la tu....awak kerja apa dulu..?"

"jurutera komputer atau pun computer engineering.."

"wah! hebat awak ni....mesti banyak duit kan..kira-kira berapa ribu sebulan...." soal Hani tak memikirkan apa-apa....agak lancang juga mulutnya...."err....maaf kalau saya agak lancang.." Hani bersuara kembali apabila melihat reaksi Muhammad yang kurang selesa bila hal peribadinya diselidiki..

"oh..tak apa....biasa la tu...gaji saya biasa-biasa aje.." balas Muhammad merendah diri..

"tadi awak duduk dengan Alea dan Aina....awak tak makan ke? tak lapar kalau cuma makan roti aje..?" soal Hani kembali kerana pelik melihat Muhammad hanya makan roti saja..

"saya memang macam ni....tak minat nak makan sangat kalau waktu belajar....tapi kalau duduk rumah aje....semua yang ada saya sumbat dalam mulut..kalau batu yang ada depan mata pun..sebat aje.." Muhammad mula menunjukkan taringnya....Hani ketawa mendengar hujahan Muhammad sebentar tadi..

"kebulur sangat dah tu..sampai batu pun nak telan.." balas Hani sambil menyambung tawanya....Hani tidak sedar..dalam diam dirinya diperhatikan oleh Muhammad....Muhammad memang pandai memerhatikan setiap gerak geri manusia tanpa ada yang perasan akan perbuatannya tu..


Selepas makan....Hani dan Muhammad ke perpustakaan....Hani meminta bantuan dari Muhammad dan bercadang untuk membuat tesis bersama-sama....bermaksud Muhammad sudah sah menjadi geng Hani....sejak bila Hani ada geng sebab Hani memang open tentang semua benda....abaikan....dalam perjalanan ke perpustakaan....tiba-tiba Hani bersuara....

"Muhammad....awak lagi tua dari saya kan..?"

"hmm.." jawab Muhammad ringkas..

"saya memang pelik sikit....bila saya tahu orang tu lagi tua dari saya....saya....lebih suka panggil orang tu dengan....err....dengan...." Hani seperti teragak-agak untuk meluahkan hasrat hatinya....mungkin dia malu atau merasakan Muhammad tidak selesa....

"awak nak panggil saya..abang..? betul tak..?" soal Muhammad tiba-tiba dengan wajah tenang....wajah Hani sudah berona-rona merah....segan pulak....tadi kau yang beria-ia nak tanya....Hani hanya mengangguk....

"panggil aje la....lagi pun memang saya nak minta cuma takut awak tak dapat terima....saya panggil awak Hani la ye....boleh kan..?" soal Muhammad kembali...

"boleh..." jawab Hani pendek....kenapa dengan aku ni....senang aje mengalah dengan budak ni....selalu aku la yang paling aktif tapi kenapa dengan dia ni aku jadi macam solehah sikit....err..pelik sangat....

"ha! dah sampai....Hani nak duduk dalam atau kat luar aje..?" soal Muhammad memecah kesunyian..

"luar aje lah....boleh bising-bising....kalau kat dalam tak boleh cakap.." balas Hani....Muhammad mula memahami sikap Hani....memang kuat cakap budak ni....tak boleh diam walaupun seminit....detis hati Muhammad sambil tersenyum tanpa Hani sedari..

Mereka memulakan perbincangan untuk membuat tesis....baru lima minit aje, meja diaorang sudah penuh dengan buku-buku untuk membuat tesis....macam ni la buat tesis..perlukan macam-macam buku untuk menyelesaikannya....sebab tu masa yang Prof Hayati beri tarlalu lama....satu bulan....kadang-kadang tidak sempat juga untuk disiapkan....terutamanya pelajar-pelajar yang suka main-main soal tesis....sudahnya..penat dapat....sebab buat kerja saat akhir....markah pun tak dapat....abaikan...

Tanpa mereka sedari....dari jauh sudah ada dua pasang mata yang memerhatikan mereka....Aina dan Alea....muka mereka berseri-seri melihat keakraban Hani dengan Muhammad cuma mereka tak yakin yang Hani mahu menerima Muhammad sebagai suri di hatinya sebab hani tak minat sangat bercerita soal cinta....baginya cinta dan lelaki akan datang bila tiba waktunya....apa yang di kejarkan sekarang adalah belajar dan master yang ingin di capaikan tahun ini....

Kalau ada rezeki..Hani akan menyambung pengajiannya untuk mengambil PHD di Oxford....harapannya untuk ke Oxford, United Kingdom memang cerah....mungkin belum ada rezekinya untuk ke sana lagi...

"Alea....kau rasa Hani dah sangkut ke dengan Muhammad tu..?" soal Aina..

"entah la....nampak gaya macam ye tapi kau macam tak kenal dengan Hani....dia mana minat semua benda-benda ni....mungkin dia cuma ajak buat tesis sama-sama aje kot.." balas Alea..

"tapi harap-harap jadilah ye....kita kena selalu menyorokkan diri supaya dia dengan Muhammad boleh sentiasa bersama-sama dan kita kena cerita benda baik-baik pasal Hani dekat Muhammad....biar masing-masing cair...." sambung Aina lagi..

"ye..ye..kau betul....kita kena buat tu...." balas Alea sambil tersenyum lebar....kemudian mereka pergi dari situ dengan harapan Hani dengan Muhammad dapat mengenali hati budi masing-masing..


Seperti biasa....Hani memang agak kalut sedikit untuk menyiapkan sesuatu kerja....ada saja barang-barang miliknya jatuh ke lantai....dah berapa puluh kali pen dia jatuh....kadang-kadang buku-bukunya juga....tiba-tiba....tup!....pen dia jatuh lagi bila dia mengangkat bukunya untuk bertanya kepada Muhammad soal tesis yang dia tak faham....

Dengan spontan....Muhammad menundukkan badannya untuk membantu Hani mengambil pennya yang jatuh..kebetulan pen tu jatuh berdekatan dengan kakinya....secara serentak, Hani dan Muhammad menunduk dan kepala mereka terhantuk...."adushh.." terdengar suara lembut Hani mengaduh..

"Hani....maaf....abang tak sengaja tadi...." ucap Muhammad serba salah..

"eh..tak apa...." balas Hani lalu menegakkan semula badannya dan lagi sekali kepalanya terhantuk pada meja pula...."aaddeesshhhh! sakit!!" makin kuat suaranya kerana hantukan kali ni lebih kuat..

Muhammad membantu menegakkan badan Hani dan menyentuh sedikit kepala Hani yang terhantuk tadi....kemudian di lihat wajah Hani dengan mata yang terpejam....sakit sangat agaknya....

"Hani ni kalut la....lain kali hati-hati..jangan gelojoh sangat.." nasihat Muhammad sambil mengurut perlahan-lahan di kepala Hani yang kelihatan sedikit membengkak.

Perlahan-lahan Hani membuka matanya....agak terkejut juga kerana wajah Muhammad tidak sampai seinci dengan wajahnya....tiba-tiba saja dirasakan kedua-dua belah pipinya panas....mukanya merah padam menahan malu....Muhammad masih lagi mengurut-urut kepalanya....dilihat juga kesan merah di dahi Hani sebab kemalangan dengannya pagi tadi....memang kalut dan gelojoh....bisik hati Muhammad....tapi tak apa..dia tetap comel....hatinya berdetik nakal..

Sunday, July 24, 2011

Bahagian 3

Semua ahli PALAPES Darat memenuhi bilik PALAPES....atau nama penuh dia Pusat Latihan Pegawai Simpanan....Hani dan Amar sudah siap sedia di bilik PALAPES menanti semua ahli PALAPES memasuki ruang yang agak besar....sesuai dengan ahlinya yang cukup ramai....PALAPES merupakan unit beruniform yang paling popular di UiTM atau mana-mana U kerana dari sini dapat membentuk sahsiah dan disiplin para pelajar....

"Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....baiklah....seperti yang sedia maklum....saya merupakan Penolong PALAPES pada tahun ni....ketua kita ialah Amar....tiada perubahan dalam sistem organisasi PALAPES tahun ini....yang berubah hanyalah saya....saya telah mengambil alih tugas Kak Linda sebagai penolong PALAPES memandangkan dia sudah tamat belajar....tahniah untuk dia....baik! tanpa membuang masa....kita teruskan agenda kita untuk hari ni....

sebelum tu....saya nak lihat ada ahli baru tak dalam unit kita....saya di maklumkan ada seorang ahli baru dalam unit kita....boleh saya lihat siapa dia...." ucap Hani dengan lancar.. serta merta Muhammad berdiri kerana dia adalah ahli baru dalam unit PALAPES ni....

"Selamat datang ke dunia PALAPES Encik Muhammad.." ucap Hani sambil tersenyum ke arah Muhammad....Muhammad hanya mengangguk dan duduk kembali....

"pertandingan PALAPES Darat Tahunan akan diadakan pada 24 April 2011....sekarang sudah 24 Februari 2011....jadi, masa untuk kita berlatih tak lama....di sini saya dan Amar sudah mendapatkan keizinan dari pihak 32RAD untuk melatih korang semua....seperti tahun-tahun yang lepas....kita hantar dua platun....satu platun lelaki dan satu lagi platun perempuan....tiga tahun berturut-turut UiTM Shah Alam memenangi tempat pertama bagi keseluruhan pertandingan PALAPES antara U....jadi..saya harap tahun ni kita akan menang lagi...

seperti biasa juga....pertandingan yang di pertandingkan ialah, kawad kaki lelaki dan perempuan, kawad senjata lelaki dan perempuan, menembak 100M dan 200M lelaki dan perempuan....'compas matching' wakil 6 orang dari setiap U....jadi saya bercadang untuk memberi nama....tiga lelaki dan tiga perempuan....siapa yang berminat boleh hantar nama kepada saya nanti..baiklah..itu saja.. ada apa-apa soalan..?"

"oh ye....sebelum saya terlupa....PALAPES merupakan unit beruniform yang di pandang tinggi di U ni....jadi saya mintak ahli-ahli PALAPES tolong jaga diri awak....hormat orang yang lagi tua dari awak....dan yang muda juga di hormati..jangan ingat awak lagi tua dari dia....awak boleh buli dia ikut sesuka hati....saya tak nak dengar ada kes membuli dalam ahli saya....dan ada yang kurang ajar atau apa-apa saja perkara negatif....faham!

kalau orang tu lagi tua dari awak....panggil la pangkat mereka....'kakak' atau 'abang'..tapi kalau mereka tak selesa..turutkan aje....siapa yang lagi tua dari saya panggil saya Hani aje....dan siapa yang lagi muda  dari saya....panggil saya kak Hani..lebih mesra tau...." ucap Hani panjang lebar....

"ada soalan tak..?" soal Hani lagi....tiba-tiba Muhammad bangun dan menyoal kepada Hani..

"bila latihan kita nak mula..?"

"latihan kita mula minggu depan....hari isnin, rabu dan sabtu....ada bantahan..?" soal Hani....apabila yakin tidak ada soalan dari mana-mana pelajar....Hani bersuara kembali..."baiklah..kalau tak ada bantahan....semua boleh bersurai......terima kasih atas luangan waktu untuk saya..." ucap Hani...."saya nak jumpa dengan ahli baru selepas ni ye.." Hani bersuara kembali sambil  mengemas kertas-kertas yang dia gunakan untuk membuat perjumpaan tadi dan memasukkan semula ke dalam fail yang sedia ada....

Muhammad mendekati Hani yang sedang khusyuk mengemas barang-barang dan alat-alat tulisnya....Hani nampak macam kelangkabut sedikit orangnya tapi pandai menguruskan sesuatu....tengok ajelah dia uruskan perjumpaan tadi....bila dia bukak mulu aje, semua diam dan dengar setiap butir ucapannya..detik hati Muhammad..

"Muhammad....tolong tulis nama dan nombor kad pengenalan awak dalam kertas ni.." perintah Hani...ada lagi sikap formal dia..ingat kan dah habis....Muhammad hanya menurut..setelah selesai menulis....Muhammad memberi semula kertas tadi kepada Hani..

"Muhammad Bin Zulkifli.." ucap Hani sambil memandang Muhammad....Muhammad hanya mengangguk....seraya tersenyum.. "eh....jom pergi kafe....saya lapar la..nak teman tak..?"  Hani menyampaikan hasrat hatinya kepada Muhammad..

"boleh aje..jom la..saya pun tak sempat nak makan tadi...." balas Muhammad dengan senyuman yang meleret....Hani hanya menurut....pelik..tiba-tiba aje budak ni jadi geng aku....dia tak ada kawan ke..? abaikan....

Bahagian 2

Seperti biasa....Hani mengambil tempat duduk yang sedikit tersorok kerana dia tidak suke dengan kesibukan pelajar-pelajar U yang lalu lalang di situ....selepas kuliah....Hani lebih selesa merehatkan otaknya dengan memandang tingkah laku manusia di sekelilingnya....mungkin tulah cara belajar bagi pelajar yang genius....no komen..

Hani borak-borak dan tanya macam-macam dengan Muhammad....Aina dan Alea berasa sedikit aneh sebab, setahu mereka....Hani tak pernah kisah dengan hal peribadi orang lain....dia ramai kawan kat U pun sebab kepintaran dan sebab dia aktif dalam kokurikulum kat U terutamanya unit beruniform dy....PALAPES....

"Hani tinggal dengan siapa dekat hostel..?" soal Muhammad dengan tiba-tiba..

"dengan....dengan makcik dua orang ni lah" balas Hani sambil mencubit peha Aina dan Alea...."ha! aku tak puas hati lagi ni....kenapa pagi tadi kau dengan kau ni tak kejutkan aku ha..? aku lambat tau tak....geram ni..!" pantas Hani menyoal bertalu-talu dan membebel-bebel di kafe tu..dia mencubit-cubit peha Alea dengan Aina tanda tak puas hati....rasakan..

"ehh....nanti..nanti....bukan tak nak kejutkan....tapi kau tidur lena sangat....lagi pun kau tidur lambatkan malam tadi....aku tengok dah pukul 1 pagi, bilik kau terang lagi....sebab tu aku tak nak kacau....aku bangun subuh pun tengok kau dah solat....aku rasa kau memang penat sangat....sebab tu tak nak ganggu.." balas Aina membela dirinya dan Alea....Alea hanya mengangguk menyetujui apa yang Aina katakan....

"Hani....awak study hard..? tak baik untuk kesihatan tau...." celah Muhammad tiba-tiba..

"err....tak la....malam tadi saya siapkan beberapa assignment yang perlu di hantar..saya memang tak suka tangguh kerja....lepas tu saya tidur....saya bangun subuh lepas tu study sikit....dan tertido pulak..hehe.." ucap Hani malu apabila dirinya diberikan perhatian sebegitu sekali..

"okey la tu..but, remember....you still a student....tidur lewat tak baik untuk kesihatan....kalau awak kata sekarang awak okey....esok, lusa awak tahu tak apa akan jadi..? as student....paling lambat awak perlu tidur, pukul 12.00 malam tau...." nasihat Muhammad kepada Hani....seperti seorang kekasih menasihati kekasih hatinya....lembut tutur katanya..mencairkan naluri wanita Hani....

"err....okey....saya cuba ubah ye...." seperti anak kecil yang menurut kata-kata ayahnya....Hani hanya mengangguk....Alea dan Aina menjeling antara satu sama lain lalu serentak mentertawakan Hani...wajah Hani makin berona-rona merah....

Tiba-tiba seorang lelaki sudah duduk di hadapan meraka....muka merah macam kena kejar hantu....Amar....ketua PALAPES UiTM Shah Alam....tapi pemalu....pelik sangat....

"kau kenapa Amar..?" soal Hani tanpa membuang masa..

"Hani....aku nak buat perjumpaan untuk ahli PALAPES sekarang..!" cemas bunyinya

"aik....buat aje la.. pergi buat pengumuman....nanti datanglah budak-budak PALAPES tu.."

"alarh....kau macam tak kenal aku....tolonglah aku....buat pengumuman tu dan handle semua perjumpaan tu....tolong Hani........" rayu Amar

"Encik Amar.....saya Nur hani cuma penolong PALAPES tau....awak tu ketua PALAPES....saya hanya tolong aje apa yang patut....lebih tu awak la buat...." balas Hani selamba....

"Haniiiiii.......please....tolong aku......" rayu Amar lagi....yang laen hanya berpandangan melihat drama di hadapan mereka..

"kau ni leceh la....yela....jom la....baru nak lepak....tapi janji....belanja aku....boleh..?" soal Hani kepada Amar dengan muka yang mengharap....

"ye....aku belanja apa aje kau nak....aku janji..."

"betol ni..? aku nak coklat black forest....lepas tu aku nk patung pooh...lahi apa ye....hey...Amar..aku tak habis cakap lagi la....adoii...." Hani membebel-bebel sambil lengannya di tarik....Hani cuba melepaskan diri sebab dia tak suka mana-mana lelaki menyetuh tubuhnya....tapi nasib baik dia pakai baju lengan panjang....jadi..tak terkena pada kulitnya....Muhammad, Alea dan Aina ketawa melihat gelagat Hani yang kalut tu....yang makin lama makin hilang di sebalik tembok-tembok di UiTM itu..

"Hani memang macam tu ke..?" soal Muhammad tiba-tiba kepada Alea dan Aina..

"a'ah....tu lah perangai dia....pelik sikit tapi dia memang aktif dalam semua benda.."jawab Alea..

"lagi satu kan....dia memang suka 'pau' orang yang minta tolong kat dia....tapi aku tengok....satu pun permintaan dia tak pernah dapat...." jawab Aina pula sambil ketawa..

"eh..kenapa pulak..?" soal Muhammad tidak faham..

"tengok la cara dia mintak sesuatu....macam main-main....lagi pun dia tak mengharap....saja suka-suka mengenakan orang...." balas Aina lagi....Muhammad hanya mengagguk dan ketawa..

Suara Hani sudah di udara....suaranya terdengar di sekitar UiTM Shah Alam....di dewan kuliah....di kafe dan mana-mana saja pelusuk di UiTM tu akan mendengar pengumuman dari Hani...."Assalamualaikum dan Salam sejahtera....saya Nur Hani selaku penolong PALAPES mahu berjumpa dengan semua ahli PALAPES tepat jam 11pagi di bilik PALAPES....harap maklum....kehadiran adalah wajib..!" Hani menekan sedikit suaranya pada perkataan 'wajib' bagi menyakinkan pelajar bahawa perjumpaan ini penting..

"kalau macam tu....saya minat diri dululah ye.." Muhammad bersuara tiba-tiba..

"kau PALAPES ke..? " soal Aina....Muhammad hanya tersenyum dan mengangguk lalu beredar dari situ..

"beruntung Hani..!" celah Alea tiba-tiba....Aina yang tidak mengerti apa-apa menyoal kembali.. "maksud kau..?" "aku tengok Muhammad tu macam minat kat Hani la.." balas Alea..

"biase la tu....orang pandai....berupa lagi...." balas Aina dan tersenyum kepada Alea..

"baguslah kalau diaorang saling suka..tak adalah Hani sorang-sorang bila kita keluar date dengan balak kita nanti....tak ke betul Cik Aina..?" soal Alea kembali....serentak mereka ketawa selepas menggiatkan kawannya, Hani dengan Muhammad....

Bahagian 1

Hani sudah lewat untuk ke kuliah....pantas dia bangun dari katil memandangkan jam sudah pukul 8.30 pagi....kelasnya mula pada pukul 9.00 pagi...dengan pantas dia ke bilik air dan membersihkan dirinya sepantas mungkin..mana mungkin utk dia lewat ke kuliah kerana dia adalah pelajar contoh.. "ni la akibatnya kalau tidur lagi lepas subuh....padan muka kau hani" ngomel Hani sendiri..

setelah dia bersiap-siap....dia keluar dari hostelnya dengan pantas dan berlari-lari apabila sudah tiba di lobi UiTM Shah Alam....lariannya makin di lajukan apabila dia sudah sampai di blok-blok bilik kuliah...tiba-tiba badannya rasa seperti terlanggar sesuatu yang sasa....buku-buku yang Hani pegang berselerak di lantai..badannya juga tidak dapat diimbangkan lagi....jatuh juga di atas lantai..

"adush! sakitnya...." kepalanya terhantuk sedikit di lantai....nampak kesan bengkak di dahi sebelah kirinya.

"Cik....maaf cik..saya tak perasan cik tadi.." ucap seorang lelaki sambil mengutip buku-buku yang yang berselerakan tadi....Hani mendogakkan kepalanya melihat siapa gerangan yang telah dia langgar tadi....handsome juga! hatinya nakal berkata-kata..

"eh..tak apa lah....saya yang salah sebab lari tak tengok orang..saya sebenarnya....alamak!!" Hani tiba-tiba menjerit setelah perasan yang dia sudah lambat ke kuliah....pantas dia bangun dan mengabil semua buku dari tanga lelaki yang membantunya tadi....dia pergi tanpa mengucapkan sebaris ayat....gelojoh betul perempuan ni!


Tanpa membuang masa....Hani menolak pintu bilik kuliah dengan pantas dan orang-orang di dalam bilik kuliah itu terperanjat berok melihat Hani seperti di rasuk hantu...."maaf prof..saya lambat" ucap Hani seraya duduk di samping geng-geng dia....Prof. Hayati hanya tersenyum..jelas kelihatan senyuman yang menenangkan hati...dia meneruskan pengajarannya yang tergendala sebentar tadi dek kegelojohan yang Hani lakukan....

Tiba-tiba masuk sesusuk tubuh yang sangat Hani kenal...."err....lelaki tu....apa dia buat dalam bilik kuliah aku....?' hatinya berbisik dan memandang lelaki tadi dengan mata yang tidak berkelip....di perhatikan tingkah laku lelaki itu....berjalan ke arah Prof Hayati dan berkata sesuatu....kemudian duduk di kerusi di belakangnya...

"hoi..ape yang kau tengok tu..? dah berkenan ke ?" soal Aina tiba-tiba.. Hani tercengang bila di jerkah sebegitu..

"gila ke apa kau ni..? takkan sekali pandang dah terpikat....dia budak sains komputer ke? bila dia masuk..?" soal Hani tidak membuang masa..

"itulah kau..sibuk sangat dengan assignment dan hal-hal U aje....budak baru masuk pun kau tak ambil kesah...." balas Alea tiba-tiba..

"aku mana ada masa nak ambil tahu semua tu....dari aku kira budak-budak kat U ni....baik aku selesaikan hal aku yang menimbun tu..." balas Hani membela diri...."tapi..kan..siapa nama dia..?" soal Hani tiba-tiba..

"ehem..ehem....ulat bulu dah naik daun...." balas Aina pulak..

"apa ulat bulu pulak ni....tak ade ulat bulu la dalam bilik kuliah ni.." balas Hani selamba..

"ye ke....bukan ulat bulu tu kau ke Hani..?" balas Alea sambil mencuit pinggang hani..

"apa ni..? aku tanya aje la....tak nak bagi tahu tak apa.." Hani seakan-akan merajuk sambil memuncungkan mulutnya....Alea dan Aina ketawa serentak melihat gelagat Hani yang manja-manja tu..

"nama dia Muhammad....puas hati tak Hani..? Hani & Muhammad..sesuaikan..?" sekali lagi Alea dan Aina ketawa......wajah Hani sudah berona-rona merah..

Tiba-tiba semua diam kerana sebentar lagi masing-masing akan mendapat markah test untuk kelas biologi dengan Prof Hayati....markah test tu akan di campur dalam peperiksaan besar antara U....macam peperiksaan akhir tahun la untuk budak-budak sekolah....hehe.. Prof Hayati menyebut satu persatu nama pelajarnya....

"Nur Hani...." Prof Hayati menyebut nama Hani pula....Hani bangun dan kehadapan dengan sedikit ketakutan....macam nak pergi terjun bangunan pulak...."Tahniah Hani....sekali lagi awak memecah rekod dan mencapai markah paling tertinggi dalam kelas ni.." ucap Prof Hayati kepada Hani..

Tidak dapat di nafikan....Hani memang aktif dalam hal kokurikulum di U tapi belajar tetap belajar....itu yang dia pegang sejak di bangku sekolah lagi....terdengar juga suara-suara yang mengucapkan tahniah kepadanya....dia hanya tersenyum.. Nur Hani....tidak pernah lepas dengan senyumannya walaupun dia sedang sibuk....kata orang..senyum itu sedekah..makanya, dia tidak jemu untuk sentiasa memberi senyuman kepada sesiapa sahaja..

Hani duduk semula di kerusinya sambil menanti markah test habis di berikan....Hani berpaling semula ke   belakang memandang lelaki yang dia langgar tadi 'Muhammad'.. manis nama dia....Muhammad perasan yang dirinya di perhatikan lantas dia berkata kepada Hani.. "Tahniah ye Hani.." .. Hani terkesima..dia hanya tersenyum..

"err....encik....maaf ye sebab terlanggar kat luar bilik kuliah tadi.." ucap Hani ragu-ragu..

"eh..tak apa....saya pun tak perasan Hani ada kat situ tadi....tiba-tiba aje ada angin kencang dan...ssuurrfff! langgar saya..haha.." Muhammad ketawa tiba-tiba mengenangkan kejadian tadi..Hani juga tirut ketawa....Alea dan Aina berpandangan, timbul sedikit rasa pelik dalam diri..."abaikan.." jawab Alea kapada Aina..

"Hani....jangan panggil saya 'encik' la....nama saya Muhammad....panggil Muhammad aje ye....kalau panjang sangat..panggil Mad pun tak apa...." ucap Muhammad dengan teratur....Hani hanya tersenyum  memandang Muhammad....

"saya panggil Muhammad la ye....sebab saya tak suka nak memendekkankan nama orang....terutamanya nama yang istimewa macam nama awak.. Muhammad.." balas Hani dengan nada manis..

"okey....kelas dah tamat....terima kasih semua..." ucap Prof Hayati dan berlalu keluar dari bilik kuliah....masing-masing berpusu-pusu keluar dari bilik kuliah....Muhammad dengan serta-merta mengikuti Hani, Alea dan Aina ke kantin untuk merehatkan otak sebelum kelas seterusnya bermula..

Prolog

Muhammad menghempas pintu biliknya dengan kencang dan mengejutkan seluruh ahli rumah pada pukul 6.00 pagi itu....mukanya merah padam menahan marah....

"Along..bukak pintu ni nak....jangan buat macam ni..hari ni Along dah nak kahwin..jangan buat macam ni.." pujuk mak Muhammad, Puan Faridah dengan nada lembut..

"tak nak! Along dah kata tak nak kahwin dengan Aina tapi kenapa nak paksa? Along tak nak kahwin dengan dia! Along sayangkan Hani bukan Aina..!" balas Muhammad dengan nada keras..

"tapi Along..hari ni Along dah nak nikah....jangan buat hal yang memalukan..tolonglah Along..tak kesian kat mak ke?" rayu Puan Faridah lagi..

"siapa suruh tentukan jodoh Along....kan Along dah kata along tak nak kahwin dengan Aina tapi bapak paksa Along..mak pun tak membantah langsung....makin Along kata tak nak, makin bapak paksa dan mak jadi tulang belakang bapak....kalau dah tak sayang Along lagi....cakap aje la..Along boleh pergi dari sini kalau mak dengan bapak tak suka Along lagi ! " teriak Muhammad di dalam biliknya sekuat hati

"hey Along....aku paling pantang kalau orang yang tak nak dengar cakap aku tau tak..aku tak kira kau nak atau tidak....aku nak kau kahwin dengan Aina pagi ni jugak..jangan nak memalukan aku! paham tak !" jerit Encik Zulkifli sambil mengetuk-ngetuk pintu bilik bilik Muhammad dengan sekuat hati.. Muhammad membuka pintu bilik dengan wajah yang berang....terasa ingin saja di tampar pipi ayahnya itu tapi apakan daya, dia hanya seorang anak..

"baiklah..saya bagi bapak kata dua....saya nikah dengan Aina atau saya pergi dari sini dan takkan balik-balik lagi....kalau keputusan bapak nak saya nikah dengan Aina..saya akan ikut tapi lepas nikah, dia akan jadi janda!" Muhammad mengertak Encik Zulkifli....sudah lama marahnya di simpan dan kini di lemparkan sepuas-puasnya....

Muhammad masuk semula ke bilik dan mengemas pakaiannya....dia nekad untuk meninggalkan rumah orang tuanya dan tak sanggup diperlakukan seperti budak-budak dan sentiasa perlu menurut kata-kata ayahnya....langsung tidak boleh di bantah walau sekelumit pun....dia memasukkan semua baju-bajunya di dalam beg pakaian yang sedia ada di atas almari..

"kau nak pergi mana ni..?" soal Encik Zulkifli dengan nada keras

"pergi dari rumah ni! bapak tak boleh buat keputusan kan? jadi..jawapannya Along pergi dari rumah ni! puas hati bapak..?" jawab Muhammad sambil merenung mata ayahnya....tidak pernah dia jadi seberani ini..

"abang..janganlah paksa Along lagi....takkan nak biarkan anak kita pergi dari kita....kalau awak tak kisah dengan diri awak....kisahkan saya....hati ibu mana yang nak tengaok anak dia pergi tak balik-balik.." rayu Puan Faridah pada Encik Zulkifli dengan air mata yang tidak berhenti...Encik Zulkifli seperti memikirkan sesuatu....kasihan juga melihat isterinya merayu begitu....sayang benar dia pada isterinya..

"baiklah....kali ni kau menang Muhammad....kau tak jadi nikah dengan Aina....kau selamat..tapi apa aku nak jawab dengan orang-orang yang datang nanti..?"

"bapak cakaplah Along tak nak nikah....senangkan....orang yang datang tu ajak makan-makan kenduri aje lah.." jawab Muhammad dengan selamba....dia tak nak fikir lagi..yang penting baginya ialah dia tak jadi nikah dengan Aina....peluang dia bersama-sama dengan Hani semakin cerah..

"Hani....tunggu abang tau....abang akan datang untuk rawat hati Hani yang terluka tu....abang sayang Hani seorang aje"....hati Muhammad berkata-kata dengan senyuman yang meleret di wajahnya..:"tapi Hani ke mana..? barang-barang yang abang bagi..kenapa Hani pulangkan pagi-pagi begini..Hani nak kemana..?" bisik hatinya lagi....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila