CLICK SAYA !

Saturday, October 1, 2011

Bahagian 13

Hani turut serta juga dalam pertandingan menyanyi tersebut. setengah jam sebelum pertandingan bermula, Hani diminta untuk memilih lagu yang ingin dinyanyikan olehnya. Hani menyelak satu persatu lagu yang sesuai untuk dinyanyikan. 'Resepi Berkasih' dari Achik dan Nana.

"Siapa yang nak menyanyi dengan aku ni..?" Hani bersuara perlahan. "Aku takut nak nyanyi seorang diri.." Hani masih mengomel sendirian.

"Hani? Ada masalah ke?" Amar menegur Hani

"Ada!"

"Apa masalahnya??" Amar menyoal lagi..

"Aku takut nyanyi seorang. Kau duet dengan aku nak??" Hani meluahkan isi hatinya

"Gila!? Taknak aku! Suara aku macam katak tahu. Katak punay suara lagi sedap dari aku. Aku taknak nyanyi!!" Amar membantah

"Habis tu! Aku takut nyanyi seorang.." Hani mula merengek. Amar mula berfikir-fikir.. Amar berjalan meninggalkan Hani keseorangan.. "Amar! hoii! Amar! " Hani menjerit-jerit memanggil Amar yang pergi meninggalkan dirinya seorang diri..

Hani meneruskan juga untuk menyanyi dalam pertandingan itu walaupun sedikit takut. Bila nama dia dipanggil, Hani berjalan perlahan lahan ke arah pentas dan dengan tangan yang mula mendingin serta jantung yang sudah berdegu kencang. Hani gagahkan juga untuk mengambil mikrofon yang disediakan.

"Hani!" terdengar suara Amar memanggil Hani dari bawah pentas.. Sambil menunjukkan ke arah tangga pentas... Serta merta Hani memandang je arah tangga pentas. "Abang Muhammad!" itu saja yang terkeluar dari mulut Hani..

Muhammad mendaki tangga perlahan-lahan menuju ke arah Hani....dan mengambil mikrofon yang satu lagi. "Lagu apa..?" Muhammad bertanya. "err...resepi berkasih.." Hani menjawab tapi masih dalam nada terkejut

"Adik berduet ke??" Pengacara majlis bertanya..

"Ya!" Muhammad yang terlebih dahulu menjawab melihat Hani yang masih terkejut..

"Okey! Boleh mula sekarang.." Pengacara majlis tadi bersuara kembali.. Muhammad hanya mengangguk.

"abang....Hani takut.." Hani bersuara tapi matanya masih memandang umum..

"Tak apa....abang ada...." Muhammad cuba menenangkan Hani.. Tanpa diduga, jari jemari Hani berada kemas di dalam genggaman Muhammad. Muhammad terasa jari jemari Hani dingin. Bagi Hani pula, terasa keselesaan dari kehangatan tangan Muhammad itu..

Muzik mula kedengaran. Muhammad memulakan dan diikuti Hani. Kedua-dua suara sungguh merdu dan lunak. Hani tidak percaya Muhammad punya suara yang sungguh lunak begitu. Dia begitu kagum, banyak kelebihan yang ada pada Muhammad tanpa dia sedari. Masing-masing seperti sudah dirasuk. Menyanyi dengan genggaman tangan yang kemas dan pandangan yang tak lepas sedari tadi..

Seperti ada sesuatu yang menyelinap di dalam hati Muhammad. Terasa perasaan halus mula menggetarkan jiwa lelakinya terhadap gadis di hadapannya ini. Nur Hani. Bermaksud, cahaya kasih. Mungkin dia cahaya baru aku..!


"tahniah Hani! Suara yang lunak!" Tuan Helmi memuji

"Suara saya tak sedap ke..?" Muhammad seakan-akan merajuk

"sudah tentu! Suara korang sangat-sangat lunak bila digabungkan. Saya tak tipu! I tell the truth" Tuan Helmi memuji lagi. Hani hanya tersenyum..

"terima kasih tuan!"

"Hani.. pergilah makan.." Tuan Helmi mengajak Hani makan..

"Tuan ni! Nampak saya aje suruh makan.." Hani bersuara dan ketawa kecil

"Dah kamu tu kecil sangat! Makan banyak sikit. Biar besar sikit.." Tuan Helmi turut ketawa juga

"Taknak! nanti gemuk.." Hani membidas.. Tuan Helmi tergelak lagi dan memandang Muhammad seraya berkata.. "perempuan! nak buat macam mana" Muhammad turut tergelak mendengar kata-kata Tuan Helmi.

"Sukanya kenakan saya...." Hani mula merajuk.. Tuan Helmi makin galak ketawa..

"Dah-dah! Sakit perut saya ni. Awak layanlah permaisuri awak ni pergi makan, Muhammad" arah Tuan Helmi. Muhammad tersenyum dan mengangguk. Tuan helmi berlalu dari situ. Tinggal Hani dan Muhammad sahaja.

"Makan?" Muhammad mempelawa.. Hani hanya mengangguk. Suasana antara mereka sungguh sunyi. Mereka makan tanpa sebarang suara. Masing-masing mendiamkan diri..

"abang..." Hani memanggil Muhammad dengan intonasi yang perlahan

"hmm?"

"thanks..pasal tadi.." Hani memulakan bicara dulu

"Okey....tak ada apa pun.." Muhammad tersenyum

"suara abang sedap.." Hani memuji..

"thanks....suara Hani sedap juga...."

"Kenapa abang macam dingin dengan Hani....Pasal gambar tu ke?" Hani mula mengorek rahsia.. Muhammad hanya mendiamkan diri.... "Maaf kalau abang tak selesa dengan cara Hani...." Hani mula rasa bersalah..

"Tak apa....pasal tu.. Abang masih tak ada jawapan.." Muhammad meluahkan.. Hani hanya mengangguk.

"abang nak minta Hani buat something boleh tak..?"

"Apa dia??" wajah hani mula berkerut..

"Jangan rapat sangat dengan Ariff. Boleh??"

"Tapi kenapa?? Dia kawan Hani jugakan?" Hani semakin hairan. Muhammad hanya tersenyum.

"Terpulanglah Hani nak ikut atau tidak. Abang cuma minta saja....Kalau Hani tak boleh berpisah dari dia. teruskan....abang tak larang.." Muhammad terus bangun dan mencuci tangannya dan berlalu dari situ meninggalkan Hani yang kebingungan..

"apa kena pulak dia ni....Kenapa sikap dia aneh??" Hani pelik.... Hani hanya memerhati Muhammad yang sudah hilang di sebalik khemah lelaki...

Muhammad yang memerhati tingkah laku Hani dari dalam khemah hanya tersenyum tawar. "Dia macam tak mahu melepaskan Ariff. Dia ada perasaan pada Ariff ke? Hani! Janganlah dia ada perasaan terhadap lelaki lain. Hanya aku yang layak untuk dia! Aku tahu aku salah tapi aku harap aku belum terlambat.." Muhammad bersuara perlahan dan sayu....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila