CLICK SAYA !

Saturday, September 24, 2011

Bahagian 6

"kita pergi makan dululah....boleh tak Hani?" Muhammad mula membina agenda

"tak kesah, Hani ikut abang je....nak makan dekat mana?"

"tunggu dan lihat aje la.." balas Muhammad sambil tersenyum. Sepanjang perjalanan Hani hanya mendiamkan diri....dia malu sebenarnya tapi cuba disembunyikan. Sehinggalah kereta Gen2 milik Muhammad berhenti di hadapan sebuah warung....'Warung Hussin'....dari jauh sudah kelihatan papan tanda itu...Hani mengikut jejak Muhammad yang keluar dari perut kereta.

Selepas melabuhkan punggung di sebuah meja di bawah kipas....Muhammad memanggil tuan kedai untuk mengambil pesanan "Hani nak makan apa?"

"bagi nasi lemak aje lah....dengan Milo ais.." Pelayan di warung tersebut hanya mencatat. Muhammad memesan makanan yang sama dan air Teh O..

"pagi lagi dah minum ais ye..Hani" usik Muhammad

"err....air panas tu panas la..abang"

"sesuai la nama air panas, takkan air panas tapi sejuk..Hani" Muhammad mengusik lagi sambil ketawa kecil

"ye abang, kalau air panas tu sejuk, ada something wrong somewhere tu.." balas Hani sambil turut tergelak

"Lepas ni kita pergi tengok wayang nak?" Muhammad menyambung agenda seterusnya

"cerita apa yang baru sekarang..?" soal Hani lagi mula tertarik dengan agenda Muhammad

"paling baru, cerita hantu..nak tengok?"

"err....abang..cerita lain ada tak??" Hani cuba berdalih dari menonton wayang cerita hantu....perkara sensitif dalam hidupnya ialah bercerita pasal hantu!

"kenapa..?" Muhammad cuba mendapatkan kepastian

"tak....tak ada apa.." Hani cuba berdalih lagi...nak cakap atau tak....kalau tak cakap, mati keras aku dalam panggung tu..nak cakap malu la pulak! Alamak!

"Hani..?" panggil Muhammad sambil menggoyangkan tangannya di hadapan muka Hani.

Segala lamunan Hani hilang macam kena renjatan elektrik...."ye.."

"okey ke tak ni..?" sambung Muhammad lagi....Apa kenalah budak ni, berangan pulak dia...Rungut Muhammad sendiri dalam hati..

"err....okey je....lepas ni kita pergi ye....kena cepat takut tikaet habis...." balas Hani cuba menenangkan diri....Muhammad hanya mengangguk.. Selesai makan dan membayar sarapan pagi itu, Hani dan Muhammad beriringan ke kereta dan kereta Gen2 menderu laju di jalan raya..

Hani dan Muhammad masuk ke dalam panggung wayang....dua tiket telah dibeli....untuk makan di dalam wayang nanti....Hani cuma beli air coca cola manakala Muhammad membeli giant pop-corn....nampak macam sedap je. kuning pekat warna dia....lagi 10 minit wayang akan bermula....mereka mula mengorak langkah memasuki pintu untuk ke bilik wayang....

Hani melangkah dengan langkah yang malas sebab cerita hantu yang bakal di tonton oleh mereka...Muhammad terasa sedikit aneh lalu menarik Hani supaya berjalan dengan lebih pantas supaya cepat sampai ke dalam wayang....

setelah mengambil tempat duduk masing-masing....Hani duduk bersebelahan dengan Muhammad....Hani hanya mendiamkan diri sedari tadi....Apa nak jadi..jadilah....tak pediuli! Susah kalau ada penyakit yang tak tahu nak menolak ni....hati Hani bersuara tidak puas hati....

Apabila lampu sudah di gelapkan....Jantung Hani bergerak makin laju....Muhammad hanya tenang saja di sisi....Bila wayang sudah dimulakan....Hani cuba menonton dengan tenang....tiba-tiba ada bunyi pontianak mengilai.. dengan pantas Hani menggenggam tagan Muhammad sekuat hati...."celaka punya hantu! tak mengilai tak boleh ke..? isyy!" marah Hani dalam hati....Akhirnya dia mengambil keputusan untuk memejamkan mata saja hinggalah wayang tu habis nanti....

Muhammad yang terperanjat dengan tingkah laku Hani sedikit aneh....tangannya yang digenggam oleh Hani makin terlerai....dalam samar-samar itu Muhammad cuba melihat wajah Hani...."tidur pulak..?" Muhammad bersuara perlahan....tanpa peduli..Muhammad meneruskan tontonan wayang tadi....sehinggalah wayang tamat..

Bila lampu di hidupkan semula kelihatan seperti tidak ada apa-apa yang berlaku pada Hani. Wajah dia segar..tak macam orang bangun tidur....Mereka jalan beriringan keluar dari wayang..

"Hani tidur ke tadi....?" Muhammad mula menyoal

"A'ah....Hani tidur tadi..mengantuk pulak dalam wayang tu.." Hani cuba membina alasan....Muhammad mendekatkan mukanya pada Hani sehingga terlalu hampir dengan wajah Hani....Hani sedikit terkejut lantas bertanya.... "kenapa abang pandang Hani macam tu..?"

"saja aje....kalau Hani baru bangun tidur..mesti ada bau macam orang baru bangun tidur....ni tak ada pun.." balas Muhammad dan mula menangkap sesuatu..

"ada-ada aje abang ni....Hani tadi.."

"Hani tadi takutkan..?" potong Muhammad....Muka Hani sudah mula kemerah-merah menahan malu..

"err....mana ada..Hani tidur la.." Hani masih tidak mahu kalah

"kalau macam tu...apa ni..?" balas Muhammad sambil menunjukkan kesan kemerahan di tangannya yang digenggam kuat oleh hani tadi....Hani melihat kesan merah itu dan memandang wajah Muhammad silih berganti..

"siapa buat abang macam ni..?" tanya Hani sambil mengusap-usap tangan Muhammad

"tanya pulak..Hani yang buat tangan abang macam ni....Hani yang genggam tangan abang kuat-kuat tadi....tak nak mengaku eh.." balas Muhammad lagi sambil mencubit hidung Hani..

"sakitlah!" Hani memukul manja lengan Muhammad

"tahu pun....so? nak mengaku tak..? Hani tidur atau takut..hmm?" Muhammad cuba menjerat Hani

"err....abang....jom tengok baju tu.." Hani berdalih sambil memasuki Butik Sarah yang berada di shopping compleks tempat mereka menonton wayang tadi..Muhammad hanya menggelengkan kepala dan menurut sahaja lengkah Hani.. Hatinya juga bersuara....memang tak nak mengaku kelemahan dia....penakut tapi kata tak takut....kuat semangat atau apa ye..? tak kisahlah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila