CLICK SAYA !

Wednesday, January 9, 2013

Allahurabbi . Bayi Tidak Berdosa Menjadi Mangsa


Dalam banyak-banyak sperma yang berebut masuk dalam ibu saya, saya telah terpilih untuk di berikan nyawa.
sungguh tiada perkataan lain yang mampu saya ungkap melainkan, "saya sungguh gembira... "
9 bulan lagi saya akan dapat melihat dunia.
oh, dari kata-kata yang kedengaran, dunia itu indah, dunia itu cantik, dunia itu sungguh meriah dengan sorak-sorak manusia.
sungguh 9 bulan amat lah lama bagi saya.
Tetapi tidak mengapa penantian yang panjang bakal memberikan saya satu kenikmatan kelak.
saya percaya itu.

hari ni saya rasa ibu baru perasan saya telah wujud dalam perutnya.
saya dengar doktor bagi tahu ibu tadi.
semalam ibu sakit perut.
ingin sekali saya jeritkan pada ibu, "maaf ibu, sebab saya ibu terpaksa sakit perut... "
tapi apa kan daya mulut saya belom terbentuk sempurna.
tapi kan saya sungguh pelik.
kenapa bila ibu keluar dari bilik doktor wajah ibu murung?
tadi saya lihat ada ibu lain yang masuk, saya lihat dia tersenyum gembira bila tahu dia mempunyai bayi dalam perut.
oh saya faham, mungkin ibu masih sakit perut agaknya...

malam ni ibu tidor lewat.
ibu tunggu ayah barangkali.
mesti ibu nak bagi tau ayah pasal saya kan?
sebab ibu duduk di taman permainan berhampiran rumah kita di waktu malam.
ibu... .. saya sejuklah.
tapi saya tau sebentar lagi saya bakal di cium oleh ayah.
Tidak mengapa, saya rela bersejuk.

pukul 2 pagi baru ayah datang.
dah banyak kali ibu kena usik dengan mat-mat rempit.
kelakar lah mereka ni, ibu saya dah kahwin, dah ada saya dah dalam perot, mana boleh mengurat.
tapi saya faham, ibu saya kan cantik, macam saya jugak lah.
bila ayah sampai, muka ibu takut-takut, tapi saya tahu ibu saja berlakon macam itu, ibu kan nak buat
kejutan!
romantiknya ibu ayah saya!!
mesti saya akan di sayangi bila keluar nanti.

tapi tadi saya terberangan, saya tidak dengar apa ibu dengan ayah bersembang.
cuma tiba-tiba saya rasa ayah tepuk perut ibu.
bergegar saya dalam perut ibu.
apa nih ayah, saya sakit lah.
belai lah saya, saya teringin di cium oleh ayah.
saya dengar ibu dan ayah bercakap kuat.
tapi laju sangat butir bicara nya, bagaimana saya hendak faham... .
tiba-tiba saya rasa ibu jatuh terbaring.
ayah tolak.
ganasnya ibu ayah saya.
tiba-tiba ayah pijak perut ibu.
Aduh! sakitnya saya!
ayah pijak kuat, ayah tendang-tendang, saya dengar ibu menangis dan cakap, "saya, sayang bayi nih abang, jangan buat macam ni. Marilah kita kawin... "
ayah tendang dan terus tendang, sampai saya rasa dunia saya gelap.
kenapa ayah buat saya macam nih?
kenapa ibu dengan ayah belum berkahwin lagi?
kenapa... ... ... ... ... ... .

lepas dari hari tu saya tidak pernah jumpa ayah lagi.
ibu pulak sudah tidak duduk dengan atok dan nenek.
ibu duduk dengan kawan dia.. kakak Amira
saya tak suka lah kakak tu, hari-hari suruh ibu minum air nenas.
saya sakit tau bila ibu minum air nenas
tapi... ibu sayang saya.
jarang sangat lah ibu minum, selalu dia buang dalam sinki bila kakak tu pergi kerja.
tapi saya pelik lah, setiap hari ibu menangis.
saya tidak faham lah kenapa.
kenapa yer awak semua?

semakin lama, saya semakin besar.
ibu sudah tidak pernah keluar rumah.
Ialah saya kan berat, kesian ibu angkat saya berat-berat.
jadi ibu hanya duduk dalam rumah, masak sikit-sikit, tengok televisyen, menangis dan tidur.
saya pelik lah dengan ibu sebab ibu tidak pernah berenti menangis.
mungkin saya berat sangat, maaf ibu!
Nanti bila saya sudah besar saya jaga ibu balik, saya janji ibu..

oh saya terlupa nak cerita, hari tu ayah saya datang.
dia tengok ibu.
dia cakap nanti dah bersalin bagi tau dia.
oh rupanya ayah sayang saya, tapi mesti ayah kerja jauh.
mungkin hari tuh ayah penat lalu tersepak ibu.
sukanya saya.
saya ingat ayah benci saya tadi.
ayah nih pandai bergurau lah.
tapi ayah tak duduk lama pun.
ayah cuma masuk, minum air oren ibu bagi, dan pergi.
ayah tak pegang saya pun.
mungkin ayah nak pegang saya secara realiti kot.
idtak seronok lah pegang beralaskan perut..

dan akhirnya, satu hari tu saya sudah tidak sabar sangat.
saya rasa saya dah cukup lama duduk dalam perut ibu.
saya rasa saya nak keluar.
saya tolak-tolak ibu, tapi kenapa ibu masih baring atas katil?
kenapa ibu tak pergi hospital pun?
IBU, SAYA NAK KELUAR NIH... ..

ibu mengerang dan meneran kuat.
saya nampak kakak Amira duduk tepi katil dan biar ibu teros meneran dan keluarkan saya.
Kakak itu telefon ayah , sebab saya dengar, "lekas lah datang, awek kau dah nak bersalin ni... "
dan perlahan-lahan saya pun terkeluar.
kesian ibu, banyak nya darah keluar, mesti ibu sakit kan?
maaf ibu terlahir saja saya, saya dah banyak susah kan ibu.
saya janji ibu lepas nih saya akan jadi anak yang baik.
itu janji saya pada ibu... . dan ayah.

Kakak Amira letakkan saya dalam kain batik.
Apalah kakak ni mandi kan la saya.
tak seronok lah ada darah-darah ni.
Sekejap lagi ayah nak datang, nak pelu dan cium saya
ibu dah la tengah terbaring sakit.
wah indah nya dunia.
ada kipas, ada lampu, ada langsir bunga-bunga.
akhirnya saya terkeluar juga.
nanti saya dah pandai jalan saya nak terokai dunia, saya nak tengok puas-puas.

tiba-tiba ayah datang.
ibu cakap, "abang, itu anak kita abang... "
ibu tersenyum dalam sakit.
ayah angkat saya laju-laju.
rakusnya ayah nih, tau lah tidak penah jumpa saya.
ayah bawa saya keluar dari rumah.
ayah bawak saya naik motor, letak saya dalam raga, lajunya ayah bawak.
AYAH SAYA SEJUKLAH! PAKAI KAN LAH SAYA BAJU.
dan dalam pekat malam, saya nampak lampu-lampu dunia, saya nampak kereta, motor.
tapi ruang yang terbuka cuma kecil.
ayah tutup saya dengan beg kerjanya.
sayang juga ayah kepada saya, mungkin takut saya kesejukan.

akhirnya ayah berhenti di satu rumah flat.
mungkin nenek dan datuk saya duduk sini.
ayah bawa saya naik atas, guna tangga.
kenapa tidak guna lif ayah? saya kan berat kesian ayah.
nanti saya balas jasa ayah ya.
sampai tingkat atas sekali, ayah berdiri tepi tangga.
sunyi tempat tu.
mungkin ayah nak azan kan saya, romantik lah azan pun di tempat sunyi.
ayah ni kan... ...

ayah balut saya betol-betol guna kain batik kakak Amira tadi.
ayah ikat semua sekali.
sampai saya tidak mempunyai ruang untuk bernafas.
AYAH, BERI SAYA RUANG UDARA, NANTI SAYA MATI LAH AYAH.
SAYA BELUM BALAS JASA IBU DAN AYAH LAGI.
SAYA BELUM UCAP TERIMA KASIH KEPADA IBU LAGI.
SAYA BELUM JUMPA ATOK NENEK SAYA LAGI.
SAYA BELUM PUAS LIHAT DUNIA LAGI.
AYAH... ... ... ... ... ... .

dan saya rasa saya tercampak jauh.
berlegar-legar sebentar sebelum terus jatuh mencium tanah.
sempat saya melihat kereta, anjing, tong sampah, motor, lampu oren, pokok.
dan sampai ke tanah... ... ... ... .
mungkin saya di takdirkan untuk hidop hanya setakat ini.
tepat jam 3 pagi saya menghembuskan nafas terakhir saya, di tepi tong sampah, dihurung anjing.
kepala saya pecah, badan saya juga hampir lunyai.
OH AYAH KU... ... .

TAPI... ... ... ... .
APA SALAH SAYA?
KENAPA INI NASIB SAYA?
BETAPA INGIN SAYA HIDUP MEMBALAS JASA?
BETAPA TERINGIN SAYA BERLARI KE PELOSOK DUNIA?
BETAPA TERINGIN SAYA PANDANG WAJAH IBU, AYAH, DAN RAKAN-RAKAN SAMBIL HIDUP BAHAGIA?
AYAH... ... . SUNGGUH KALAU SAYA TAHU INI NASIB SAYA, SEDARI DALAM PEROT SAYA TELAN RACUN!
SEKURANG-KURANGNYA SAYA TAK MATI DI SISI ANJING.
SAYA TAK SAKIT DI BALING SEPERTI SAMPAH.
SAYA TAK JIJIK DAN HINA SEPERTI SAYA KETIKA INI.
MUNGKIN, TANGGAPAN SAYA TERHADAP DUNIA SALAH SAMA SEKALI.
JIKA DI BERI RUANG UNTUK HIDUP SEKALI LAGI, TIDAK MUNGKIN SAYA KEMBALI.
AYAH... ... ... ... . IBU... ... ... .. SEMOGA KALIAN INSAFLAH DI DUNIA SANA.
KITA KINI DI DUNIA BERBEZA...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila