CLICK SAYA !

Monday, July 25, 2011

Bahagian 4

Seperti biasa....Hani makan nasi dengan lauk ayam masak merah kegemarannya....Muhammad hanya memerhati gerak-geri Hani....dia pula hanya makan roti yang dibeli di kafe itu....agak pelik tapi Hani hanya membiarkan saja....

"Hani tak makan sayur ke..?" soal Muhammad

"tak..tak sukalah makan sayur....tak sedap..hehe" balas Hani sedikit malu..

"pelik la dia ni....awak tahu tak..sayur tu berkhasiat....muke awak tu dah comel....makan sayur nanti..tambah lagi comelnya...." puji Muhammad seraya tersenyum.... Hani hanya tersenyum malu..pelik....kenapa aku jadi macam ni sedangkan sebelum ni tak kesah pun kena puji atau apa....kenapa dengan Muhammad ni aku jadi malu-malu kucing pulak....bisik Hani dalam hati..

"yela....lain kali saya makan sayur ye...." jawab Hani tanda mengalah..

"umur Hani berapa..?" soal Muhammad tiba-tiba..

"24 tahun....kenapa? Muhammad 24 juga kan..?"

"tak la....saya dah tua.." balas Muhammad dengan nada yang romantis....adesh..asal la dia buat suara sweet macam tu....cair hati aku ni..huhuhu

"oh..yeke..berapa umur Muhammad..?"

"26 tahun..hehe....percaya tak..?" balas Muhammad

"percaya kot....tapi kenapa baru sekarang ambil master..? dulu tak ambil sekali...?" soal Hani inginkan kepastian..

"lepas ambil degree, saya stop dulu dan kerja....dah berapa tahun kerja dan kumpul duit, sambung balik ambil master.."

"oh....okey la tu....awak kerja apa dulu..?"

"jurutera komputer atau pun computer engineering.."

"wah! hebat awak ni....mesti banyak duit kan..kira-kira berapa ribu sebulan...." soal Hani tak memikirkan apa-apa....agak lancang juga mulutnya...."err....maaf kalau saya agak lancang.." Hani bersuara kembali apabila melihat reaksi Muhammad yang kurang selesa bila hal peribadinya diselidiki..

"oh..tak apa....biasa la tu...gaji saya biasa-biasa aje.." balas Muhammad merendah diri..

"tadi awak duduk dengan Alea dan Aina....awak tak makan ke? tak lapar kalau cuma makan roti aje..?" soal Hani kembali kerana pelik melihat Muhammad hanya makan roti saja..

"saya memang macam ni....tak minat nak makan sangat kalau waktu belajar....tapi kalau duduk rumah aje....semua yang ada saya sumbat dalam mulut..kalau batu yang ada depan mata pun..sebat aje.." Muhammad mula menunjukkan taringnya....Hani ketawa mendengar hujahan Muhammad sebentar tadi..

"kebulur sangat dah tu..sampai batu pun nak telan.." balas Hani sambil menyambung tawanya....Hani tidak sedar..dalam diam dirinya diperhatikan oleh Muhammad....Muhammad memang pandai memerhatikan setiap gerak geri manusia tanpa ada yang perasan akan perbuatannya tu..


Selepas makan....Hani dan Muhammad ke perpustakaan....Hani meminta bantuan dari Muhammad dan bercadang untuk membuat tesis bersama-sama....bermaksud Muhammad sudah sah menjadi geng Hani....sejak bila Hani ada geng sebab Hani memang open tentang semua benda....abaikan....dalam perjalanan ke perpustakaan....tiba-tiba Hani bersuara....

"Muhammad....awak lagi tua dari saya kan..?"

"hmm.." jawab Muhammad ringkas..

"saya memang pelik sikit....bila saya tahu orang tu lagi tua dari saya....saya....lebih suka panggil orang tu dengan....err....dengan...." Hani seperti teragak-agak untuk meluahkan hasrat hatinya....mungkin dia malu atau merasakan Muhammad tidak selesa....

"awak nak panggil saya..abang..? betul tak..?" soal Muhammad tiba-tiba dengan wajah tenang....wajah Hani sudah berona-rona merah....segan pulak....tadi kau yang beria-ia nak tanya....Hani hanya mengangguk....

"panggil aje la....lagi pun memang saya nak minta cuma takut awak tak dapat terima....saya panggil awak Hani la ye....boleh kan..?" soal Muhammad kembali...

"boleh..." jawab Hani pendek....kenapa dengan aku ni....senang aje mengalah dengan budak ni....selalu aku la yang paling aktif tapi kenapa dengan dia ni aku jadi macam solehah sikit....err..pelik sangat....

"ha! dah sampai....Hani nak duduk dalam atau kat luar aje..?" soal Muhammad memecah kesunyian..

"luar aje lah....boleh bising-bising....kalau kat dalam tak boleh cakap.." balas Hani....Muhammad mula memahami sikap Hani....memang kuat cakap budak ni....tak boleh diam walaupun seminit....detis hati Muhammad sambil tersenyum tanpa Hani sedari..

Mereka memulakan perbincangan untuk membuat tesis....baru lima minit aje, meja diaorang sudah penuh dengan buku-buku untuk membuat tesis....macam ni la buat tesis..perlukan macam-macam buku untuk menyelesaikannya....sebab tu masa yang Prof Hayati beri tarlalu lama....satu bulan....kadang-kadang tidak sempat juga untuk disiapkan....terutamanya pelajar-pelajar yang suka main-main soal tesis....sudahnya..penat dapat....sebab buat kerja saat akhir....markah pun tak dapat....abaikan...

Tanpa mereka sedari....dari jauh sudah ada dua pasang mata yang memerhatikan mereka....Aina dan Alea....muka mereka berseri-seri melihat keakraban Hani dengan Muhammad cuma mereka tak yakin yang Hani mahu menerima Muhammad sebagai suri di hatinya sebab hani tak minat sangat bercerita soal cinta....baginya cinta dan lelaki akan datang bila tiba waktunya....apa yang di kejarkan sekarang adalah belajar dan master yang ingin di capaikan tahun ini....

Kalau ada rezeki..Hani akan menyambung pengajiannya untuk mengambil PHD di Oxford....harapannya untuk ke Oxford, United Kingdom memang cerah....mungkin belum ada rezekinya untuk ke sana lagi...

"Alea....kau rasa Hani dah sangkut ke dengan Muhammad tu..?" soal Aina..

"entah la....nampak gaya macam ye tapi kau macam tak kenal dengan Hani....dia mana minat semua benda-benda ni....mungkin dia cuma ajak buat tesis sama-sama aje kot.." balas Alea..

"tapi harap-harap jadilah ye....kita kena selalu menyorokkan diri supaya dia dengan Muhammad boleh sentiasa bersama-sama dan kita kena cerita benda baik-baik pasal Hani dekat Muhammad....biar masing-masing cair...." sambung Aina lagi..

"ye..ye..kau betul....kita kena buat tu...." balas Alea sambil tersenyum lebar....kemudian mereka pergi dari situ dengan harapan Hani dengan Muhammad dapat mengenali hati budi masing-masing..


Seperti biasa....Hani memang agak kalut sedikit untuk menyiapkan sesuatu kerja....ada saja barang-barang miliknya jatuh ke lantai....dah berapa puluh kali pen dia jatuh....kadang-kadang buku-bukunya juga....tiba-tiba....tup!....pen dia jatuh lagi bila dia mengangkat bukunya untuk bertanya kepada Muhammad soal tesis yang dia tak faham....

Dengan spontan....Muhammad menundukkan badannya untuk membantu Hani mengambil pennya yang jatuh..kebetulan pen tu jatuh berdekatan dengan kakinya....secara serentak, Hani dan Muhammad menunduk dan kepala mereka terhantuk...."adushh.." terdengar suara lembut Hani mengaduh..

"Hani....maaf....abang tak sengaja tadi...." ucap Muhammad serba salah..

"eh..tak apa...." balas Hani lalu menegakkan semula badannya dan lagi sekali kepalanya terhantuk pada meja pula...."aaddeesshhhh! sakit!!" makin kuat suaranya kerana hantukan kali ni lebih kuat..

Muhammad membantu menegakkan badan Hani dan menyentuh sedikit kepala Hani yang terhantuk tadi....kemudian di lihat wajah Hani dengan mata yang terpejam....sakit sangat agaknya....

"Hani ni kalut la....lain kali hati-hati..jangan gelojoh sangat.." nasihat Muhammad sambil mengurut perlahan-lahan di kepala Hani yang kelihatan sedikit membengkak.

Perlahan-lahan Hani membuka matanya....agak terkejut juga kerana wajah Muhammad tidak sampai seinci dengan wajahnya....tiba-tiba saja dirasakan kedua-dua belah pipinya panas....mukanya merah padam menahan malu....Muhammad masih lagi mengurut-urut kepalanya....dilihat juga kesan merah di dahi Hani sebab kemalangan dengannya pagi tadi....memang kalut dan gelojoh....bisik hati Muhammad....tapi tak apa..dia tetap comel....hatinya berdetik nakal..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila