CLICK SAYA !

Sunday, July 24, 2011

Bahagian 2

Seperti biasa....Hani mengambil tempat duduk yang sedikit tersorok kerana dia tidak suke dengan kesibukan pelajar-pelajar U yang lalu lalang di situ....selepas kuliah....Hani lebih selesa merehatkan otaknya dengan memandang tingkah laku manusia di sekelilingnya....mungkin tulah cara belajar bagi pelajar yang genius....no komen..

Hani borak-borak dan tanya macam-macam dengan Muhammad....Aina dan Alea berasa sedikit aneh sebab, setahu mereka....Hani tak pernah kisah dengan hal peribadi orang lain....dia ramai kawan kat U pun sebab kepintaran dan sebab dia aktif dalam kokurikulum kat U terutamanya unit beruniform dy....PALAPES....

"Hani tinggal dengan siapa dekat hostel..?" soal Muhammad dengan tiba-tiba..

"dengan....dengan makcik dua orang ni lah" balas Hani sambil mencubit peha Aina dan Alea...."ha! aku tak puas hati lagi ni....kenapa pagi tadi kau dengan kau ni tak kejutkan aku ha..? aku lambat tau tak....geram ni..!" pantas Hani menyoal bertalu-talu dan membebel-bebel di kafe tu..dia mencubit-cubit peha Alea dengan Aina tanda tak puas hati....rasakan..

"ehh....nanti..nanti....bukan tak nak kejutkan....tapi kau tidur lena sangat....lagi pun kau tidur lambatkan malam tadi....aku tengok dah pukul 1 pagi, bilik kau terang lagi....sebab tu aku tak nak kacau....aku bangun subuh pun tengok kau dah solat....aku rasa kau memang penat sangat....sebab tu tak nak ganggu.." balas Aina membela dirinya dan Alea....Alea hanya mengangguk menyetujui apa yang Aina katakan....

"Hani....awak study hard..? tak baik untuk kesihatan tau...." celah Muhammad tiba-tiba..

"err....tak la....malam tadi saya siapkan beberapa assignment yang perlu di hantar..saya memang tak suka tangguh kerja....lepas tu saya tidur....saya bangun subuh lepas tu study sikit....dan tertido pulak..hehe.." ucap Hani malu apabila dirinya diberikan perhatian sebegitu sekali..

"okey la tu..but, remember....you still a student....tidur lewat tak baik untuk kesihatan....kalau awak kata sekarang awak okey....esok, lusa awak tahu tak apa akan jadi..? as student....paling lambat awak perlu tidur, pukul 12.00 malam tau...." nasihat Muhammad kepada Hani....seperti seorang kekasih menasihati kekasih hatinya....lembut tutur katanya..mencairkan naluri wanita Hani....

"err....okey....saya cuba ubah ye...." seperti anak kecil yang menurut kata-kata ayahnya....Hani hanya mengangguk....Alea dan Aina menjeling antara satu sama lain lalu serentak mentertawakan Hani...wajah Hani makin berona-rona merah....

Tiba-tiba seorang lelaki sudah duduk di hadapan meraka....muka merah macam kena kejar hantu....Amar....ketua PALAPES UiTM Shah Alam....tapi pemalu....pelik sangat....

"kau kenapa Amar..?" soal Hani tanpa membuang masa..

"Hani....aku nak buat perjumpaan untuk ahli PALAPES sekarang..!" cemas bunyinya

"aik....buat aje la.. pergi buat pengumuman....nanti datanglah budak-budak PALAPES tu.."

"alarh....kau macam tak kenal aku....tolonglah aku....buat pengumuman tu dan handle semua perjumpaan tu....tolong Hani........" rayu Amar

"Encik Amar.....saya Nur hani cuma penolong PALAPES tau....awak tu ketua PALAPES....saya hanya tolong aje apa yang patut....lebih tu awak la buat...." balas Hani selamba....

"Haniiiiii.......please....tolong aku......" rayu Amar lagi....yang laen hanya berpandangan melihat drama di hadapan mereka..

"kau ni leceh la....yela....jom la....baru nak lepak....tapi janji....belanja aku....boleh..?" soal Hani kepada Amar dengan muka yang mengharap....

"ye....aku belanja apa aje kau nak....aku janji..."

"betol ni..? aku nak coklat black forest....lepas tu aku nk patung pooh...lahi apa ye....hey...Amar..aku tak habis cakap lagi la....adoii...." Hani membebel-bebel sambil lengannya di tarik....Hani cuba melepaskan diri sebab dia tak suka mana-mana lelaki menyetuh tubuhnya....tapi nasib baik dia pakai baju lengan panjang....jadi..tak terkena pada kulitnya....Muhammad, Alea dan Aina ketawa melihat gelagat Hani yang kalut tu....yang makin lama makin hilang di sebalik tembok-tembok di UiTM itu..

"Hani memang macam tu ke..?" soal Muhammad tiba-tiba kepada Alea dan Aina..

"a'ah....tu lah perangai dia....pelik sikit tapi dia memang aktif dalam semua benda.."jawab Alea..

"lagi satu kan....dia memang suka 'pau' orang yang minta tolong kat dia....tapi aku tengok....satu pun permintaan dia tak pernah dapat...." jawab Aina pula sambil ketawa..

"eh..kenapa pulak..?" soal Muhammad tidak faham..

"tengok la cara dia mintak sesuatu....macam main-main....lagi pun dia tak mengharap....saja suka-suka mengenakan orang...." balas Aina lagi....Muhammad hanya mengagguk dan ketawa..

Suara Hani sudah di udara....suaranya terdengar di sekitar UiTM Shah Alam....di dewan kuliah....di kafe dan mana-mana saja pelusuk di UiTM tu akan mendengar pengumuman dari Hani...."Assalamualaikum dan Salam sejahtera....saya Nur Hani selaku penolong PALAPES mahu berjumpa dengan semua ahli PALAPES tepat jam 11pagi di bilik PALAPES....harap maklum....kehadiran adalah wajib..!" Hani menekan sedikit suaranya pada perkataan 'wajib' bagi menyakinkan pelajar bahawa perjumpaan ini penting..

"kalau macam tu....saya minat diri dululah ye.." Muhammad bersuara tiba-tiba..

"kau PALAPES ke..? " soal Aina....Muhammad hanya tersenyum dan mengangguk lalu beredar dari situ..

"beruntung Hani..!" celah Alea tiba-tiba....Aina yang tidak mengerti apa-apa menyoal kembali.. "maksud kau..?" "aku tengok Muhammad tu macam minat kat Hani la.." balas Alea..

"biase la tu....orang pandai....berupa lagi...." balas Aina dan tersenyum kepada Alea..

"baguslah kalau diaorang saling suka..tak adalah Hani sorang-sorang bila kita keluar date dengan balak kita nanti....tak ke betul Cik Aina..?" soal Alea kembali....serentak mereka ketawa selepas menggiatkan kawannya, Hani dengan Muhammad....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila