CLICK SAYA !

Sunday, July 24, 2011

Bahagian 3

Semua ahli PALAPES Darat memenuhi bilik PALAPES....atau nama penuh dia Pusat Latihan Pegawai Simpanan....Hani dan Amar sudah siap sedia di bilik PALAPES menanti semua ahli PALAPES memasuki ruang yang agak besar....sesuai dengan ahlinya yang cukup ramai....PALAPES merupakan unit beruniform yang paling popular di UiTM atau mana-mana U kerana dari sini dapat membentuk sahsiah dan disiplin para pelajar....

"Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....baiklah....seperti yang sedia maklum....saya merupakan Penolong PALAPES pada tahun ni....ketua kita ialah Amar....tiada perubahan dalam sistem organisasi PALAPES tahun ini....yang berubah hanyalah saya....saya telah mengambil alih tugas Kak Linda sebagai penolong PALAPES memandangkan dia sudah tamat belajar....tahniah untuk dia....baik! tanpa membuang masa....kita teruskan agenda kita untuk hari ni....

sebelum tu....saya nak lihat ada ahli baru tak dalam unit kita....saya di maklumkan ada seorang ahli baru dalam unit kita....boleh saya lihat siapa dia...." ucap Hani dengan lancar.. serta merta Muhammad berdiri kerana dia adalah ahli baru dalam unit PALAPES ni....

"Selamat datang ke dunia PALAPES Encik Muhammad.." ucap Hani sambil tersenyum ke arah Muhammad....Muhammad hanya mengangguk dan duduk kembali....

"pertandingan PALAPES Darat Tahunan akan diadakan pada 24 April 2011....sekarang sudah 24 Februari 2011....jadi, masa untuk kita berlatih tak lama....di sini saya dan Amar sudah mendapatkan keizinan dari pihak 32RAD untuk melatih korang semua....seperti tahun-tahun yang lepas....kita hantar dua platun....satu platun lelaki dan satu lagi platun perempuan....tiga tahun berturut-turut UiTM Shah Alam memenangi tempat pertama bagi keseluruhan pertandingan PALAPES antara U....jadi..saya harap tahun ni kita akan menang lagi...

seperti biasa juga....pertandingan yang di pertandingkan ialah, kawad kaki lelaki dan perempuan, kawad senjata lelaki dan perempuan, menembak 100M dan 200M lelaki dan perempuan....'compas matching' wakil 6 orang dari setiap U....jadi saya bercadang untuk memberi nama....tiga lelaki dan tiga perempuan....siapa yang berminat boleh hantar nama kepada saya nanti..baiklah..itu saja.. ada apa-apa soalan..?"

"oh ye....sebelum saya terlupa....PALAPES merupakan unit beruniform yang di pandang tinggi di U ni....jadi saya mintak ahli-ahli PALAPES tolong jaga diri awak....hormat orang yang lagi tua dari awak....dan yang muda juga di hormati..jangan ingat awak lagi tua dari dia....awak boleh buli dia ikut sesuka hati....saya tak nak dengar ada kes membuli dalam ahli saya....dan ada yang kurang ajar atau apa-apa saja perkara negatif....faham!

kalau orang tu lagi tua dari awak....panggil la pangkat mereka....'kakak' atau 'abang'..tapi kalau mereka tak selesa..turutkan aje....siapa yang lagi tua dari saya panggil saya Hani aje....dan siapa yang lagi muda  dari saya....panggil saya kak Hani..lebih mesra tau...." ucap Hani panjang lebar....

"ada soalan tak..?" soal Hani lagi....tiba-tiba Muhammad bangun dan menyoal kepada Hani..

"bila latihan kita nak mula..?"

"latihan kita mula minggu depan....hari isnin, rabu dan sabtu....ada bantahan..?" soal Hani....apabila yakin tidak ada soalan dari mana-mana pelajar....Hani bersuara kembali..."baiklah..kalau tak ada bantahan....semua boleh bersurai......terima kasih atas luangan waktu untuk saya..." ucap Hani...."saya nak jumpa dengan ahli baru selepas ni ye.." Hani bersuara kembali sambil  mengemas kertas-kertas yang dia gunakan untuk membuat perjumpaan tadi dan memasukkan semula ke dalam fail yang sedia ada....

Muhammad mendekati Hani yang sedang khusyuk mengemas barang-barang dan alat-alat tulisnya....Hani nampak macam kelangkabut sedikit orangnya tapi pandai menguruskan sesuatu....tengok ajelah dia uruskan perjumpaan tadi....bila dia bukak mulu aje, semua diam dan dengar setiap butir ucapannya..detik hati Muhammad..

"Muhammad....tolong tulis nama dan nombor kad pengenalan awak dalam kertas ni.." perintah Hani...ada lagi sikap formal dia..ingat kan dah habis....Muhammad hanya menurut..setelah selesai menulis....Muhammad memberi semula kertas tadi kepada Hani..

"Muhammad Bin Zulkifli.." ucap Hani sambil memandang Muhammad....Muhammad hanya mengangguk....seraya tersenyum.. "eh....jom pergi kafe....saya lapar la..nak teman tak..?"  Hani menyampaikan hasrat hatinya kepada Muhammad..

"boleh aje..jom la..saya pun tak sempat nak makan tadi...." balas Muhammad dengan senyuman yang meleret....Hani hanya menurut....pelik..tiba-tiba aje budak ni jadi geng aku....dia tak ada kawan ke..? abaikan....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY FRIENDSHIP

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

CLICK SAYA !

Copyright© All Right Reserved Hani Suhaila