YouthACE 2014

May 15, 2014

Assalamualaikum, haiiii!

entry kali ni Hani nak share tentang program yang Hani turut serta, YouthACE 2014 di Hotel Flamingo, Ampang, Kuala Lumpur. sebenarnya Hani dah lama update soal program ni sebelum pendaftaran di buka lagi, dan dalam hati teringinnnn sangat nak turut serta! untuk tahun 2013, program ni di namakan sebagai TeenACE. tapi tahun ni di upgrade menjadi YouthACE. kiranya program ni bukan untuk remaja-remaja bersekolah je, tapi untuk semua golongan belia remaja. maknanya, lepasan sekolah memang digalakkan! dan di sana pun memang majoriti golongan Mahasiswa/i. hehe


ni nak cerita, masa nak mendaftar tuuuuu, risau sangat takut mak tak bagi join benda ni. yelahhh, jauh kot dekat Ampang! sebelum daftar tu, Hani pergi bilik kawan (masa ni dekat KMJ lagi) aras 4. nama dia Ika, kami kenal dari tadika lagi. so, berbekalkan kekuatan dia tu, Hani pun call mak mintak izin. ingat mak tak bagi, tapi rupanya mak bagi! :'D lepas tu, Zulaikha pun kata tidur rumah dia dekat Shah Alam. nanti ayah dia hantar dan ambil :) nampakflow dia pada permulaan tu, Allah permudahkan. Alhamdulillah!

selesai daftar dan bank-in kan duit mereka atas nama Hani Suhaila. balik tu terus emailkan dan petang tu dapat feed-back mengatakan yang email Hani selamat sampai dan selamat di daftarkan. Alhamdulillah! lepas PSPSM II, makinnnnn tak sabar nak ke sana. tamat je PSPM II, balik rumah dan rehat-rehat. tiga hari sebelum nak ke program tu. ada sedikit kesulitan yang Allah turunkan. Ika kena ikut kakak dia ke Shah Alam jadi dia nak Hani ikut dia. so, abang dia lah yang akan hantar nanti. jadi, Hani pun macam, okay lah.. tak apa. lepas dah inform Zu tu. sehari sebelum ke sana, Hani tanya Ika nak ambil dekat mana. dan dia tiba-tiba kata tak ada orang nak hantar nanti! Hani dah gelabah masa ni, tapi cuba kawal.


bila tanya Zu, boleh tak ayah dia ambil kami dekat mana-mana? dia pulak cakap, dia dah ada dekat KL dan ayah dia nak balik kampung dekat Perlis. lagiiiii haru! Allah je tahu macam mana rasa cuak dia masa ni. Whatsapp dan Whatsapp, akhirnya Ika mintak abang dia hantar kan kami. Alhamdulillah. esok petang nak ke Shah Alam tu, tiba-tiba Ika tukar plan. mintak mak Hani hantar dekat Simpang Ampat. mak tak tahu. memang gelabah lagi masa ni. waktu ni rasa bengang sangat! katanya dekat Tol Ayer Keroh, tapi tiba-tiba ke Simpang Ampat. ALLAH, tak tahu nak jelaskan macam mana. sampai rasa diri ni dah macam berputus asa je! tiba-tiba dia kata, dia ambil dekat Tol Ayer Keroh. tenang kembali :') 

dan sampai je Shah Alam, dia kata tak ada orang nak hantar. Allahu, dugaan lagi. nasib baik abang ipar Ika volunteer nak hantar. ALhamdulillah :'D memang rasa kelam kabut. Hani dah siap snap-kan tiket masuk dekat Zu, kot kot Hani tak sempat sampai ke sana kan. hehe. tapi berkat kesabaran dan kesungguhan, akhirnya sampai juga ke sana dengan selamat :) rasa lapang sebab dapat tempuhi semua tu dengan baik. lepas daftar je, terus masuk dewan dan duduk baris ke empat. dia punya semangat, ALLAH je tahu. hehe


ucapan oleh Hilal Asyraf
masa ni Aiman Azlan tengah intro sikit pasal Hilal Asraf sebab dia MC. hehe. masa tengah intro tu, Hani terpandang kanan dannnn ternampak Hilal Asyraf tengah berdiri dan lebih kurang macam salam-salam dengan peserta lelaki. pertama kali nampak beliau, ALLAH, sayu hati, terharu. tu je yang boleh di rasakan. bila Hilal Asyraf naik pentas dan berucap. dia punya aura tu, MasyALLAH hebat. hehe. ohh ye! dia bawa isteri dengan anak dia. comel je dua-dua. selalu tengok dekat FB je. heee

"zaman ni, kita marah bila orang Kristian sebarkan agama Kristian. dah mereka Kristian, mereka sebarkanlah agama mereka. tapi kita yang Islam ni? apa yang kita buat? sekadar mengkritik dan berlaku hebat hanya di hadapan papan kekunci!..," sayu dan terperanjat dengan kata-kata Hilal Asyraf

"jangan ketagih dengan program motivasi tanpa sebarang usaha untuk mengubah diri dan orang lain," - Hilal Asyraf

"kemenangan takkan datang pada kita kalau asyik salahkan orang lain," - Hilal Asyraf



tandatangan Hilal Asyraf  dengan sedikit pesanan ringkas :'D


Semangat Al Fateh
Ustaz Syaari Abdul Rahman
slot ni palinggggg best dan best dan hebat. Ustaz Syaari explain satu-satu tentang Al-Fateh. Ustaz Syaari ada explain tentang tokoh-tokoh yang cuba takluk Konstantinopel sebelum Al-Fateh dengan penerangan yang ringkas tapi padat, beserta video-video yang membantu slot pagi tu. MasyALLAH, hebat sangat! sampai air mata ni menitis satu satu tanpa sedar. ingat kan Hani je yang menangis waktu tu, tapi bila tengok feedback dengan Twitter, ramai juga yang menangis. lelaki, perempuan, semua jiwa-jiwa muda ini tersentuh dengan kehebatan para tokoh kita yang cuba mengotakan janji Rasulullah :')

Al Fateh ni terkenal sebagai remaja atau golongan belia yang masih muda tapi berjiwa besar. fikirannya matang berbanding usia. ramaja yang seusia beliau tidak mampu untuk berfikiran hebat seperti Sultan Muhammad Al Fateh. umur 21 tahun sudah berjaya menakluk Kota Konstantinopel dan memiliki bala tentera yang baik serta rakyat yang baik.. hebat kan? usia semuda itu sudah menginfakkan diri pada Islam sepenuhnya, tapi kita? Wallahualam. Muhasabah diri :')

rehat - solat Zohor
waktu solat Zohor ni, Hani solat dekat surau Hotel Flamingo aras dua. mula-mula sampai surau tu, bajet-bajet tak ada orang. sekali bila kena serbu. tu diaaaa, berderet ke situ sampai penu. hehe. Hani pun solat Jamak & Qasar dekat situ. lepas siap je, terus pergi makan tengah hari. memang musafir sungguh lah hari tu, makan di celahan kereta sebab makanan di letakkan dekat parking lot. makanan pun biasa je tapi sekadar alas perut, jadi lah. datang sini untuk cari ilmu bukannya makan. kan? hehe.


Forum : Pemuda Intelek
Dr Maszlee Malik & Dr Azizan Ahmad
sebelum apa-apa, Hani nak cakap yang Dr Maszlee Malik ni pernah datang ke KMJ> ceramah pertamaaa yang KMJ buat masa tu soal Syiah. Hani tak ingat, tapi Zulaikha yang ingat kan. bila tengok muka Dr Maszlee Malik, baru ingat sebab masa dekat KMJ waktu tu. Hani duduk bebetul depan muka dia dan bersila sebab masa tu kerusi dah habis. hehe.

masa ni banyak pengisian dia dan kelakar sangat bual bicara mereka. ohh ye, yang incharge forum waktu ni, Ameen Misran. memang sempoi gila dan bestttt sangat. hehe. untunk yang ni, Hani share kata-kata yang hebat dari mereka je lah ye sebab bahasa mereka MasyaAlllah tinggi sangat. hehe

"sistem Jahiliah mengajar anak-anak singa menjadi kijang-kijang yang pengecut. mereka padamkan kisah-kisah singa pada bicara silam," - Dr Maszlee Malik

membebaskan masyarakat dari "bebalisme" dan "kepandiran" adalah tanggungjawab para intelektual," - Dr Maszlee Malik

"kita mempunyai ramai graduan tapi tidak boleh berhujah," - Dr Azizan Ahmad

"tidak ada suasana argument, discussion, memberikan idea dalam sistem pendidikan ari ini," - Dr Azizan Ahmad

hari ni manusia tiada pelan," - Dr Azizan Ahmad

"sistem pendidikan kita menghasilkan para bebal dan para pandir yang disekat di setiap sudut," - Dr Maszlee Malik

"pemuda intelektual ada manhaj dalam berfikir untuk merealisasikan cita-citanya yang tinggi," - Dr Maszlee Malik

"masyarakat membangun ada malu yang kolektif ; malu dengan sikap-sikap tidak baik, - Dr Maszlee Malik

"dunia dakwah bukan dunia glamour," - Dr Maszlee Malik



Bual Bicara : Aku Pernah Muda
Ustaz Dr Zaharuddin, Ustaz Azlan Shah, Sister Rusni Tajari
Moderator : Aiman Azlan
bual bicara ni lebih santai sebeb mereka yang hebat-hebat ni kongsikan pengalaman sendiri waktu mereka muda. tapi kalau nak dilihat kembali, Aiman Azlan, Ustaz Azlan Shah dengan Sister Rusni Tajari baru berusia 24 tahun. Ustaz Dr Zaharuddin pula baru berusia 39 tahun. haaa, kira masih muda kan? hihi. kata Sister Rusni Tajari, masa mula-mula dapat tajuk Aku Pernah Muda, dia terfikir. aku dah tua ke? haha. tapi dia positif dan cuba sampaikan apa yang patut.

soalan hebat-hebat, gempak-gempak semua di serahkan kepada Ustaz Dr Zaharuddin. ramai peserta lelaki mahupun perempuan, bertanyakan soalan kepada Dr Zaharuddin. Ustaz Azlan pun ada juga yang bertanya tk kurang juga Sister Rusni. jawapan mereka memang hebat gilaaaa. kesimpulannya, soalan semua soal pengalaman mereka sewaktu muda sehingga jadi sehebat sekarang.




okay, tu sesi pagi dan petang. sesi malam adalah persembahan dan penyampaian award kepada para pemenangan dengan pertandingan yang langitilahi.com lakukan. so malam tu release je lah ye :) hehe. habis tu semua, Hani pun balik lah. masa ni tak tahu dah bau apa. tapi rasa rimas sikit lah. yelahhh, dari pagi sampai malam tak mandi. tak ke rimas rasanya? haha. api fikir balik masa tu, ni namanya JIHAD FISABILILLAH. jihad untuk ketahui ilmu ALLAH. tetiba terfikir, orang yang berperang tu, tak mandi dan berbau tapi masih sabar untuk pertahankan maruah Islam. hebat bukan? Muhasabah diri balik :D

okay, lama dah sebenarnya benda ni tersimpan dalam draft dan baru hari ni dapat selesaikan. apa-apa pun terima kasih membaca dan bukan baca kosong je ye. baca dan cari input. Dr Azizan Ahmad ajar. belajar bukan sekadara belajar, tapi tahu apa yang kamu belajar dan sebarkan pada orang lain. heee. kalau ada sesiapa yang nak beli DVD YouthACE 2014, boleh rujuk di page Langit Ilahi di Facebook. banyakkkk sangat input yang korang semua akan dapat nanti. In Shaa ALLAH!

sebelum tu, nak mencelah sikitttt. ni buku terbaru Ahmad Ammar, banyakkkk sangat input boleh kita dapat dalam ni. bukan setakat kisah Ahmad Ammar je, tapi serba sedikit kerajaan Turki di Istanbul yang boleh kita dapat. hebat sangat, penulis dia pun hebat MasyaALLAH. selamat membaca ye :)

antara tajuk dalam buku Ahmad Ammar ni. abaikan sikat tu sebab tu penanda buku yang ajaib yang pernah Hani ada. haha. pakai ambil je apa ada masa tu nak buat penanda  buku :D

kalau nak kisah penuh Ahmad Ammar, buku Cerita Cinta Ahmad Ammar ni sesuaiiii sangat. harap membantu ye bagi sesiapa yang ingin tahu dan ambil iktibar tentang Ahmad Ammar ni.

apa-apa pun, terima kasih Hani ucapkan pada Ika dan family dia dekat Shah Alam yang sudi tumpangkan Hani dekat rumah mereka untuk dua malam dan di layan dengan baik :'D terima kasih juga dekat Zu dan keluarga beliau sebab sudi untuk tumpangkan Hani di rumah mereka walaupun niat baik mereka tak kesampaian. In Shaa ALLAH, lain kali ye. hehe. dan paling pasti sekali, terima kasih dekat mak sebab izinkan anak dia yang degil dan mengada ni ke sana. hehe :D terima kasih pada sesiapa yang terlibat dalam hal ni. heee. thank you :')

kalau ada apa-apa yang Hani nak kongsikan, In Shaa ALLAH, Hani akan kongsikan di siniiii. sampai jumpa lagi. In Shaa Allah. ;)

Mari Menjadi Hamba :)
bye, Assalamualaikum

You Might Also Like

3 comments

  1. Terharu baca entri ni, saya tak 'update' lagi entri YouthACE 2014, jemput baca TeenACE 2013. Nanti saya update :)

    http://studioous.blogspot.com/2013/07/kenangan-di-seminar-teenace-2013-hari.html

    http://studioous.blogspot.com/2013/07/kenangan-di-seminar-teenace-hari-kedua_17.html

    ReplyDelete
  2. terima kasih sudi luangkan masa untuk baca entry ni :) In Shaa ALLA saya luangkan masa juga untuk baca entry awak :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...