Move On dari Kelukaan

May 09, 2016

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, rezeki untuk menulis lagi. Lama menyepi kerana ingin bersendiri, mencari semula kekuatan-kekuatan yang tersisa untuk dipersembahkan dalam penulisan yang penuh hikmah dan bermakna. In Shaa Allah 😊

Move on? Iye. Hari ni saya teringin dan terusik untuk menyentuh soal ni. Sejak berhijrah, Allah hadirkan rasa untuk lindungi diri dari satu perkara iaitu 'cinta manusia'. Ke sana, ke sini. Usrah sana, usrah sini. Sering saja memperingatkan sahabat-sahabat untuk tidak letakkan harapan pada manusia, pada ajnabi. Cinta selepas nikah, kejar itu. Dan jauhi cinta sebelum nikah. Itu saya, yang dahulu.

Dan setiap kata-kata itu Allah uji. Kehadiran si dia dengan cara yang terpuji, mendahulukan wali dan keluarga. Buat hati tersentuh. dan? Terjerumus. Allahuakbar. Hanya mampu tersenyum dalam kekesalan.

Tempoh untuk dihalal-kan ialah 3 tahun, tapi hanya 3 bulan sahaja, Allah pisahkan kami.

Rasa? Allah sahaja yang tahu. Dengan nama Allah, saya cuba selak kembali apa yang saya lalui dan saya sangat kesal. Malu! Malu sangat dengan Allah.

Kami terlalu rapat, saya sayang dia, dia sayang saya. Tapi atas beberapa faktor, kami mengambil jalan untuk putus sedangkan hati kami tak merelakan. Kami saling menyayangi.

Dan apa yang terjadi seterusnya?

Buat pertama kalinya saya menangis dan menangis. Menangis merindui si dia. Hingga terkeluar dari bibir ni "Ya Allah. Kenapa aku?? Kenapa ambil dia dari aku?,"

Dan terus menangis. Mata membengkak, sakit. Tapi sakit lagi hati ni, hancur.

Ya Allah, malunya dekat Allah. Tapi tak terfikir pun masa ni. Jiwa hanya menyalahkan takdir! Astagfirullahhalazim.

Hampir menjadi separuh gila.
Rasa seperti tiada iman.
Tapi kerana diturutkan rasa hati, hampir setiap hari menangis teringatkan dia. menangis yang luar biasa.

Malunya teringatkan saya yang dahulu.

Dan perlahan-lahan sahabat-sahabat banyak meninggalkan saya. Keadaan fizikal yang tak terurus. Urusan hati yang hancur dan iman yang musnah.

Yang saya mampu buat hanyalah menangis. Hingga satu hari, seorang sahabat menegur "sudah sudahlah. Kena move on. Dia boleh move on, tak kan kau tak boleh?,"

Sampai satu tahap saya muak dengar perkataan move on. Perkataan sabar. Saya benci! Saya muak!

"Orang tak faham apa aku rasa. Jadi tak perlu judge!,"

Itu ayat yang terkeluar. Nipisnya iman aku, Ya Allah..

Hingga lah saya decided untuk berusrah kembali setelah lama saya tinggalkan. Naqibah yang sebelum ni saya rasa tak memahami, garang, berlagak. Rupanya dia lah yang sedarkan saya satu persatu. Masa tu rasa macam..
"Ya Allah, jauhnya aku dari Kamu..,"

Saya solat taubat, zikir sebanyaknya, mengaji sebanyaknya.

"Tidak ada satu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah. dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah lah yang Maha Mengetahui dan Maha Penyayang," - At-Taghabun : 11

Teresak-esak ketika baca tafsir ni.
Dan kemudian

"Sesungguhnya, hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang," - Ar-Rad : 28

satu persatu ayat Al-Quran di tadabbur. Mencari kekuatan melalui Allah. Mencari ketenangan dari Allah semata-mata hingga-lah saya ketemu ayat ini

"Manusia tidak jemu memohon kebaikan dan jika ditimpa malapetaka, mereka berputus asa dan hilang harapan," - Fushilat : 49

Aku terduduk kaku. Ya, itu aku. Ingin kan kebaikan, kesenangan tapi membelakangi Allah dan hilang harapan.

"Dan bila Kami berikan nikmat kepada manusia, dia berpaling dan menjauhkan diri dengan sombong. Tetapi bila ditimpa malapetaka, maka dia banyak berdoa," - Fushilat : 51

Aku terkaku. Ya Allah, itu aku. Manusia yang Kau beri nikmat lalu menyombong, itu aku. Manusia yang ditimpa malapetaka dan kembali berdoa, itu aku.

Lalainya aku. Rasa tak mampu nak berdiri dah. Rasa futur. Terlalu futur. Allahuakbar. Sehingga sahabat memberikan ayat ini...

"Berangkatlah walau dalam keadaan yang susah mahupun senang," - At-Taubah : 41

Aku tertunduk. Jahilnya aku, hebatnya Kau, Ya Allah. Jahil aku, tak mengurangkan rasa kasih Kau pada aku, hamba yang lalai.

dan aku bertatih semula menuju Ilahi. Menghidupkan hati dengan kasih sayang Allah, merindui Allah, mencintai Allah, kejar redha Allah. Segala-segalanya kerana Allah.

Hingga-lah aku begini hari ini. Saat peristiwa-peristiwa itu kembali menghantui, aku pujuk hati. Allah tahu yang terbaik, kuat, sabar.

Didikan dan bimbingan dari Allah sangat hebat sekali. Terima kasih Ya Allah, Kau bawa dia pergi.

In Shaa Allah, hadirnya Ramadhan penuh barakah ini, cukup setahun perkara itu terjadi. terlalu lama masa diambil untuk bangkit kembali, tapi syukur Alhamdulillah. Aku berjaya bangkit dari perkara itu.

Dan, hati ini tertutup dari mencintai manusia. Jangan ditanya kenapa, jangan dipersoalkan. Kerana, hanya aku dan Allah sahaja yang tahu. Biarlah, biar.

Aku takut redha Allah hilang.
Aku takut Allah cemburu.
Cinta bersama-sama Allah itu, buat aku rasa bahagia dan seronok. Tadabbur janji-janji manis yang pasti. Tidak menipu dan tiada siapa yang mampu untuk pisahkan Kami ☺ Alhamdulillah 'ala kulli haal ❤

Relakanlah Allah mencintai dirimu dengan cara-Nya ❤ ..

Untuk si dia, jaga diri.
Semoga kau merasai kemanisan iman ini seperti mana aku sedang rasai tika ini. Manisssss sangat! Alhamdulillah.

Jazakallah khair, sudi baca. Ambil ibrah, ada persoalan, pertanyaan, boleh PM @ email. In Shaa Allah ❤❤❤

You Might Also Like

0 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...